Schimmen van de Schaduwmarkt

De schaduwmarkt is de welberuchte markt voor de schaduwjagers, weerwolven, elfen, heksenmeesters en vampiers . Je komt er bekenden, onbekenden, kennissen en vijanden tegen. En dat geldt ook voor Stille Broeder Zacharias. In dit verhaal volg je hem en andere bekende en onbekendere personages uit de series van Cassandra Clare. De verhalen onthullen zowel nieuwe inzichten als geheimen maar ook liefde, spijt en trouw.

Het verhaal strekt zich uit over twee eeuwen. Dit lijkt ontzettend veel tijd voor in één boek, maar de auteur weet hier een goede draai aan te geven. Door de verschillende perspectieven van waaruit je leest, brengt ze verschillende personages bij elkaar. Zowel bekende als onbekendere benedelingen, schaduwjagers en heksenmeesters. Één lijn blijft het verhaal vasthouden. Want de verschillende verhaallijnen komen toch steeds weer uit bij Broeder Zacharias, of wel Jem Carstairs. Het verhaal lijkt vooral om hem te draaien met af en toe uitloop naar andere personages. Niet geheel overzichtelijk, maar wel interessant. Ze houdt de spanning erin door belangrijke en specifieke gebeurtenissen aan te halen of er dieper op in te gaan, die in de andere series niet volledig of uitgebreid zijn uitgelicht.

De verhalen sluiten wel goed op elkaar aan, ondanks dat er soms tientallen jaren overheen gegaan zijn. Het is vernieuwend om over andere personages te lezen, maar voegt het ook echt iets toe aan het hele verhaal dat de meeste lezers al kennen uit de andere boeken van Cassandra Clare? Daar zullen de meningen over verdeeld zijn. Het kan een leuke toevoeging zijn voor de fans van de schaduwjagers boeken, maar misschien is het op een gegeven moment wel goed. Het lezen van dit boek verschilt wel met het lezen van andere series van Cassandra Clare. In die boeken ging het vaak over 4 tot 6 belangrijke personages, wiens perspectieven werden afgewisseld. In dit boek staat Broeder Zacharias/Jem voornamelijk in het middelpunt met enkele andere personages die voorbij komen.

Als je je afvraagt of dit een must-read is voor lezers van de Schaduwjagers boeken, dat is niet met zekerheid te zeggen. Het is een interessante en leuke toevoeging, maar lijkt het hele verhaal en de wereld eromheen misschien wel een beetje uit te rekken. Ondanks dat blijft de schrijfstijl van de auteur wel prettig om te lezen. Er wordt regelmatig wat aandacht besteed aan omgevingsfactoren, details en uiterlijkheden, maar wordt ook op z’n tijd afgewisseld met interessante, leuke of aangrijpende dialogen.

Had ik zonder dit boek kunnen leven? Ik denk het wel, maar ik denk dat menig Schaduwjager-fans ontzettend blij zijn met dit boek, zeker als ze, net als ik, Broeder Zacharias/Jem Castairs toch wel een interessant personage vinden. Desondanks denk ik dat het geen echte must-read is om de rest van de series goed te kunnen begrijpen.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)