Verrassend en interessant

In de eerste hoofdstukken voelde het weer even alsof ik in A Tiger at Midnight verder aan het lezen was. Maar dit is natuurlijk een nieuw boek, met een nieuwe verhaallijn en dat bleek na enkele hoofdstukken ook zo. Ondanks dat ik het gevoel van het eerste deel niet per se kwijt wilde raken, gebeurde dat wel en beetje. Het verhaal nam een nieuwe wending, sloeg een ander pad in en dat was op een gegeven moment wel even wennen. Het hele avontuurlijke kat en muis spel uit het eerste verhaal is geheel verdwenen en nu zijn ze op zoek naar de verloren prinses. Er worden meer en meer personages geïntroduceerd, wat af en toe niet altijd even gemakkelijk was om te volgen aangezien er niet echt veel gebruikte namen in dit boek voor komen. Sommige personages hebben bijnamen of dubbele identiteiten wat ervoor zorgde dat het soms iets lastiger te volgen was. Maar de verschillende personages maakten het aan de andere kant wel interessant. Want juist door dubbele identiteiten of overlopers, bleef het onduidelijk wie wel en niet te vertrouwen was.

Ondanks het verschil in omgeving en hoeveelheid personages, bleef de schrijfwijze wel zoals ik gewend was uit het eerste deel. Een positief gegeven, want het eerste boek was prettig te lezen. Nu het tweede deel dus ook. Doordat er meer personages in dit boek voorkwamen, waren er ook meer dialogen. Af en toe vroeg ik me af of alles wel even relevant was voor het verhaal, maar de dialogen zorgden er wel voor dat het verhaal meer dynamiek kreeg. De dialogen werden regelmatig afgewisseld met andere gebeurtenissen of omschrijvingen, maar toch mistte ik af en toe wat actie. Gelukkig kwam dit in de tweede helft van het boek meer aan bod waardoor er meer tempo in het verhaal kwam. Het tweede gedeelte was dus een stuk interessanter en spannender en de uiteindelijke ontknoping bleek totaal niet wat ik had verwacht. Wellicht door al die verschillende personages dat ik niet meer wist wie te geloven en wie te verdenken.

Het tweede deel uit A Tiger at Midnight is dan misschien niet zo avontuurlijk en spannend als het eerste deel, maar het is daarentegen wel een stuk interessanter en verrassender. Het derde deel laat misschien nog wel even op zich wachten, maar na dit einde wil je het vervolg zeker nog lezen!

Meer recensies van Minca (My Winged Books)