Een mooi historisch verhaal

Ik heb genoten van Zondebok, een prachtig historisch boek en het debuut van Jacobine van den Hoek.
Het verhaal gaat over Fye Lieveheer, een jonge vrouw die woont en leeft in het Amsterdam in de 16e eeuw.
Na een stukje van haar jeugd, volgen we Fye in haar huwelijk met Ger en hun dochter Sara.
Vooral het huwelijk met Ger en haar gevoelens voor een jeugdvriend, brengen Fye regelmatig in vertwijfeling.
Daarbij kampt ze met het hebben van visioenen en leert gaandeweg wat deze haar willen zeggen.
Met name de uitbraak van de burgerweeskinderen brengt nogal wat onrust in de stad maar ook in het leven van Fye en haar gezin.
Amsterdam zoekt een zondebok voor de situatie die is ontstaan en de stad wordt steeds onveiliger voor Fye.
Dit boek is geschreven in korte, heldere hoofdstukken en leest lekker weg.
Het verhaal boeide mij direct en ik wilde graag doorlezen.
Door het gebruik van 16e eeuwse woorden heb ik regelmatig internet erbij gehaald voor de uitleg ervan.
Ik vond dat een leuke manier om het boek te lezen en het stoorde mij niet.
Je kunt echt merken dat Jacobine veel onderzoek heeft gedaan naar Amsterdam en deze periode en haar werkwijze en schrijfwijze beloven veel voor haar komende boeken.
Ik ben fan.

Meer recensies van miriam houthuijzen