zeer teleurstellend

moonfran 09 november 2018
Dit boek stond al jaren in mijn kast, maar vanwege de dikte was ik nogal huiverig.
Gezien de goede recensies en prijzen ben ik toch vol goede moed aan dit beest begonnen.
Het eerste deel voldeed wat mij betreft ook aan het beeld dat ik er van had: Spannend en interessant.
Ik wilde doorlezen, wie is deze "ik" figuur. Wel moest ik wennen aan de schrijfstijl met vooruitwijzingen. Dit vond ik wat minder aangenaam omdat het al een deel van de spanning en plot verraad.

Dan kwam het 2e deel, waarin de Saraceen de hoofdrol speelt en toen zakte het wat mij betreft behoorlijk in. Het interesseerde mij gewoon niet, was niet spannend en onaangename karakters.
Ook vond ik sommige delen nogal ongeloofwaardig.
Het laatste deel van het boek is er sprake van meer Rambo dan de interessante persoon in het eerste deel. Dat vond ik erg jammer. Ook het veelvuldig benoemen van hoe goed deze Pelgrim zichzelf wel niet vindt, begon mij behoorlijk tegen te staan.

Eindconclusie voor mijn sterren is wat er in het hele dikke boek voor mij echt wel ontbrak:
spanning en leesplezier
Dat was er namelijk niet. Het is meer een zeer uitgebreide karakterbeschrijving en verklaring van het gedrag van de Saraceen.
Het boek had wat mij betreft 250 blz. minder kunnen hebben.

Meer recensies van moonfran