Iets te gedetailleerd om de spanning vast te houden

Monique 14 juni 2019
Dodenstoel het debuut van Johan Andersen, waarschijnlijk een pseudoniem. Klinkt Scandinavisch en dat is hot en verkoopt. Het is een redelijk groot formaat boek (413 blz) met kleine letters. De eerste helft loopt als een speer met de nodige dosis spanningen. Hamer van defensie en Panka de politie rechercheur gaan op jacht naar een seriemoordenaar. Panka is stoer, donker gekleurd, besteedt geen tijd aan haar uiterlijk en heeft de zwarte band kickboksen. Hamer is een ex commando en sterk als een beer. Drugs en Srebrenica zijn de hoofdonderwerpen in deze thriller. Waar de eerste 150 blz een spannend boek voorspelde, kakt het daarna behoorlijk in en is de spanning ver te zoeken. Hamer eet minstens twee keer per dag een hamburger menu met grote bekers super sterke koffie en bij voorkeur bij McDonalds. Er worden hints gegeven en het is niet moeilijk te raden wie de moordenaar is waardoor de spanning grotendeels verdwijnt. De berichtjes van Nimrod ogen wat kinderlijk en simpel maar zijn profiel wordt geschetst als zeer intelligent. Al met al is dit zeker geen slecht debuut, maar door de verschillende hoofdthema’s en ingewikkelde namen moet je wel blijven opletten. Voor mij persoonlijk had de drugslijn niet gehoeven. Zie ik hier een serie aankomen? Een tweede deel behoort zeker tot de mogelijkheden. Ik zal het blijven volgen.

Meer recensies van Monique