Elizabeth Gilbert kende ik al van verschillende andere titels, waarvan 'Eten, bidden, beminnen' wel één van de bekendste titels is. Het mooie aan deze schrijfster is, dat het werk dat ze voorgebracht heeft zo divers is en je eigenlijk met elk boek een nieuwe kant van deze bijzondere vrouw leert kennen. Dit geldt ook voor 'Stad van meisjes' dat het best te omschrijven is als een wervelende historische roman over een jong meisje, dat opgroeit in het New York in de jaren '40. Maar het boek draait niet alleen om Vivianne, maar er worden ook andere thema's aangehaald, de tweede wereldoorlog, de oorlog met Japan, het omgaan met je eigen seksualiteit, de kijk op homoseksualiteit en (over) leven binnen de theaterwereld. Het boek is in feite één lange brief van Vivianne aan de dochter van een man waar ze in de loop van haar leven een bijzondere band mee heeft. Maar waar met het schrijven in briefvorm, de auteur kan vervallen in lange beschrijvingen van details, weet Gilbert het verhaal van Vivianne luchtig en prettig leesbaar te houden, zonder zware onderwerpen te vermijden. 'Stad van meisjes' was voor mij opnieuw een interessant werkje uit de pen van Elizabeth Gilbert, waarin intrigerende personages stuk voor stuk mijn hart stolen. Sommige quotes in het boek zette mij ook aan het denken, waarvan degene, genoemd in de titel van deze recensie, er eentje is. Zeker een aanrader voor romanliefhebbers, die heftige onderwerken niet schuwen.

Reacties op: 'Ik heb nooit beseft dat ik zo rijk was'

Stad van meisjes - Elizabeth Gilbert
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 12,99