Eerste deel van een trilogie wat triggert.

26 september 2014
Al tientallen jaren vinden er expedities plaats naar Gebied X. Een gebied wat afgeschermd is van de rest van het land door een niet te definiëren grens. Wat Gebied X is weet niemand. Een onderdeel van de overheid – Southern Reach genaamd - zorgt voor bemande missies om het gebied te onderzoeken.

Leden van eerdere expedities moordden elkaar uit, pleegden zelfmoord, kwamen terug als een schim van zichzelf of hebben nooit meer wat van zich laten horen.

De Biologe is samen met een antropologe, een psychologe en een landmeter het team van de twaalfde expeditie. Haar echtgenoot was lid van de elfde expeditie. Hij is teruggekomen, maar was niet meer zichzelf en is – net als de rest van zijn team – overleden aan kanker. Voor De Biologe aanleiding om zich aan te melden voor een volgende expeditie.

Met summiere beschrijvingen van eerdere expedities gaat ook het twaalfde team op pad om onderzoek te doen. Al snel stuiten ze op een niet eerder beschreven toren. Een toren die zich als tunnel in de grond bevindt. Bij een eerste verkenning ontdekt de Biologe een aantal levende organismen. Zij voelt de aanwezigheid van iets groters, iets wat niet te bevatten is. De Biologe doet allerlei vreemde waarnemingen in het gebied.

Niets zal ooit nog zijn zoals in de normale wereld. Een lange reis is begonnen, maar is niet voor iedereen weggelegd.

Jeff VanderMeer (1968) is een Amerikaanse auteur die al verschillende grote prijzen gewonnen heeft met zijn boeken. Met dit verhaal is hij begonnen aan een nieuwe serie. ‘Vernietiging’ is het eerste deel van de Southern Reach-trilogie.

Het verhaal lezen we uit het oogpunt van De Biologe. Af en toe wordt er in het boek teruggeblikt naar vroeger. Dan lezen we over gebeurtenissen in de relatie met haar man en over zijn terugkeer. Hiermee wordt haar drijfveer om deel te nemen goed duidelijk.

Gedurende het hele verhaal wordt je als lezer meegezogen in een mysterie. Er hangt een groot vraagteken boven wat Gebied X nou is en wat dit veroorzaakt. Het hele boek is een aaneenschakeling van vage en mysterieuze gebeurtenissen en waarnemingen. VanderMeer heeft een uitgebreide, soms wat langdradige manier van schrijven.

Het einde van het boek, maakt wel iets duidelijk, maar creëert misschien nog wel meer vragen dan het begin van het verhaal. Dat is een bijkomstigheid van het eerst deel van een trilogie. Op naar de volgende twee boeken waarin hopelijk alles duidelijk wordt. Het eerste deel triggert wel!

Meer recensies van