Literaire recensie 'Gebroken'

Nanou 21 oktober 2019
Beschrijving

Jennefer Mellink bracht haar eerste boek ‘Gebroken’ uit in juni 2014. Een young-adult thriller. Naast auteur werkt Jennefer parttime bij een bedrijfsmakelaar als medewerker binnendienst.
Zelf schrijft ze het volgende over 'Gebroken':
'Ik wil jonge lezers enthousiasmeren voor thrillers, omdat ikzelf gek ben op het genre. De plot zat vanaf het begin in mijn hoofd, daar begon het allemaal mee. Maar al schrijvende werd het verhaal spannender en sloeg mijn hoofdpersoon nieuwe wegen in...'
Anna is juist 16 geworden. Haar ouders gaan op reis dus maakt ze gebruik van het huis en geeft een sweet sixteen. Samen met haar beste vriendin Silvia bereidt ze haar groot feest voor, ze gaat drank en snacks halen, zet alles aan de kant, ... Alles verloopt goed, iedereen heeft het naar zijn zin en danst. Maar alles eindigt in een grote nachtmerrie. Wanneer ze tijdens haar feest even naar haar kamer gaat omwille van hoofdpijn, komt een man haar kamer binnen. Hii draagt lose kleding, een bivakmuts en verkracht haar. Ze wilt niet dat haar ouders of vrienden dit weten, ze wilt dat niemand het weet. Na een tijdje vertelt ze het toch tegen haar mentor Floris. Hij zegt natuurlijk dat ze naar de politie moet gaan en hulp zoeken. Omdat ze wilt dat niemand het weet besluit ze daarom dus ook om geen aangifte te gaan doen en de dader zelf te gaan zoeken. Ze heeft al snel een paar mogenlijke daders in gedachten, maar heeft toch 1 hoofdverdachte. Zodra ze de hem op het spoor is wordt ze ontvoerd door hem. Maandenlang zit ze opgesloten in een donkere ruimte. Als ze uiteindelijk weet te ontsnappen en zeker weet wie de dader is, wilt ze nog maar 1 ding. Wraak.

Interpretatie

Ondanks dat ‘Gebroken een Young adult is vindt ik dit zeker ook een boek voor volwassen. Wat ik zeker goed vind aan de opmaak van het boek is dat de spannende proloog op zwart papier is gedrukt. Je wordt dus als lezer meteen in het verhaal. Het verhaal wordt in 2 vertelperspectieven weergegeven, namenlijk Anna zelf en de verkrachter. Dit gebeurt doordat ze beide in het dagboek van Anna schrijven dat ze van haar oma heeft gekregen voor haar verjaardag. De boodschap die hierachter zit is volgens mij dat als zoiets met jou gebeurt, dat je niet naïef moet zijn maar hulp moet zoeken een aangifte doen bij de politie. Het eide was heel verassend. De dader werd lang geheim gehouden en ik had deze ontknopping zeker niet verwacht.

Evaluatie

Het verhaal zit goed in elkaar en de spanning is meteen aanwezig. De proloog zette mij meteen al aan het lezen omdat het de je meteen misleidde en de nodige spanning bevatte. Het verhaal kan choqueerend overkomen, je leeft met Anna mee en met alle dingen die Anna dus meemaakt. Door de dagboekfragmenten van de dader krijg je een inkijk in zijn hoofd. Er zijn wel een paar elementen die elkaar tegenspreken. Anna die normaal altijd naar haar ouders luisters geeft nu een groot feest, ze rijdt met haar brommer terwijl dit helemaal nog niet mag. Ik raad het boek zeker aan aan anderen en heb zeker genoten om het boek te lezen.