Super gaaf

Johan Klein Haneveld - de afvallige ster

Een jongen groeit op samen met 5 leeftijdsgenootjes. Alléén hebben ze geen menselijke ouders.... Robots nemen de opvoeding voor hun rekening. Samenwerken staat hoog in het vaandel. Maar de groep zelf is het allerbelangrijkste. Het beste doen voor de groep, dus niét voor jezelf. En dat is voor 1 jongen vreselijk. Ze pesten en treiteren hem. Het liefste wil je er als lezer tusen springen. Je voelt zijn angst, wantrouwen, verdriet en onbegrip.

De tweede verhaallijn is die van een politieagent. Hij komt in een voor hem tot nu toe vreemde wereld terecht. Zijn leven en lichaam zullen nooit meer hetzelfde zijn. Wat hij allemaal kan is echt gaaf. Maar de druk op zijn schouders is groot. Zijn missie is gigantisch belangrijk.

En deze 2 verhaallijnen hebben 1 ding gemeen : ze dienen allemaal een godin. Een godin díe misschien niet het beste met ze voor heeft. Of toch juist wel? Daar kun je over nadenken tijdens het lezen.

Vreemde wezens komen er ook in voor. Het leukste vond ik de wezens met 1 groot oog. Zij hebben een coole kracht. Op een gegeven moment is het echt een wereldoorlog of moet ik zeggen: een oorlog waarbij de planeet, erop of eronder gaat? Ik zeg nu wel planeet,omdat het zo aanvoelt. Maar eigenlijk zijn het sterren met een soort van bol. Het is moeilijk te beschrijven, maar de auteur schrijft zo beeldend, dat je het voor je ziet. Je ziet alle gebreken en eigenaardigheden zo voor je ogen tot leven komen.

Een zeer spannende en aangrijpende reis door het universum. Maar ook een kijkje in het bestaan van een Godin.

De hoofdstukken zijn wel behoorlijk lang.

Ik geef dut boek 5*****. Hij is ontzettend gaaf. Ik ben er trots op, dat dit van Hollandse bodem komt. Het is een Hollywood film waardig!

Deze science fiction, kan ik iedereen aanraden. Bomvol spannig en misschien ook herkenbare dingen. Je gaat over menselijkheid en over kunstmatige intelligentie. Wat is er gevaarlijker voor een planeet?

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.