Er zit geen vaart in.

Natasja (Tazzy) J. 30 oktober 2019
Martin Osterdahl - Dodenlijst

Een gruwelijke moord schrikt het land op. Er word een lijk gevonden in een antieke dekenkist. Omdat het lijk, er niet goed in ging, heeft de moordenaar het slachtoffer aan stukken gehakt. Alsof dat niet erg genoeg is, staan er vremde symbolen op het lijk. Ze hebben geen idee wat er gebeurt is, iedereen kan hetzelfde overkomen. De andere verhaallijn gaat over Rusland. Ze hebben een grote militaire oefening op de Barentszee, met de marine. Een omderzeeer komt in de problemen terecht. Poetin doet alsof zijn neus bloedt en laat zijn mannen aan hun lot over. De rest van de wereld staat op scherp, is dit een oorlogsverklaring? Max Anger wordt op de zaak gezet, maar bepaalde dingen moeten achter gesloten deuren blijven. Dat maakt zijn onderzoek moeilijker dan ooit. Er wordt een duister politiek spelletje gespeelt. Pashie is natuurlijk weer van de partij, maar de grootste vrouwelijke rol is dit keer weggelegd voor rechercheur Sofia. Ze moet samenwerken met Max, maar vertrouwd hem niet. Wat hebben de verhaallijnen met elkaar te maken?
De auteur heeft waargebeurde verslagen gebruikt om zijn verhaal vorm te geven.
Het gekibbel tussen Max en Sofia is op een moment erg vervelend aan het worden. Ze speculeren teveel, denken te veel na. Echt elke stap wordt beschreven. Hierdoor gaat de vaart er nog meer uit. Het is soms zelfs saai te noemen, door de overvloed aan informatie. Ik mis echt de spanning die ik zoek in en thriller. Daarom heb ik heel lang over dit boek gedaan.
Er staan namen in, waarvan je tong in de knoop raakt. Russisch en zweeds. Ze denken veel terug naar tijden van oorlog.
Het boek is onder verdeeld in stukken, die over een datum/ dag gaan. De dagen duren echt lang soms. Lange hoofdstukken, zijn lange dagen en dat haalt de vaart er ook uit.
Deze lag al een tijdje te wachten. Ik was geen fan van het eerste boek. En van deze dus ook niet. Het zijn boeken, waar ik niet in het verhaal gezogen word. De personages blijven koud en afstandelijk voor mij. En dan is het echt mijn boek niet. Het is dan een echte strijd om hem uit te krijgen. Ik kan niet meer dan 2 sterren geven. 2**

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.