Vernieuwend

Natasja (Tazzy) J. 06 oktober 2019
Dit boek bevat 5 sprookjes, maar niet zoals je ze gewend bent. Het speelt zich af in het nu, de toekomst of in een dystopische wereld. De sprookjes van vroeger in een nieuw jasje.

Heel knap gedaan. Bij een aantal sprookjes moest ik goed nadenken waar ze op gebaseerd waren. De eerste is Assepoester. Davina haar vader sterft en ze blijft achter bij haar vreselijke stiefmoeder en stiefzussen. Ze doet het huishouden, maar kan niets goed doen in hun ogen. Een verloren gegaande vriend duikt weer op. Er wordt een bal georganiseerd. Deze wereld is heel duister, met een vleugje magie.

Andere sprookjes zijn: Raponsje. Alleen is het heel anders met fey, die op de loer liggen.

Een futuristische roodkapje. Compleet met een lieve oma. Wie is er bang voor de wolven? Wie is er bang voor het bos?

De sneeuwkoningin. Dat verhaal heb ik vroeger zo vaak verslonden. En deze versie is echt gaaf. Het heeft een horror tintje. Met waardevolle offers, zusters en vriendschap en bijna poëtisch op papier gezet.

Bij het laatste verhaal moest ik diep nadenken… het is een verhaal over veiligheid. Ben je wel veilig op social media? Ik denk bij dit verhaal aan de schone slaapster, doornroosje.

Bij deze verhalen vraag je je af: wie is er nu het echte monster?

De magie van een kus, het is ook in deze verhalen onbreekbaar!

Het leest enorm vlot, is erg vernieuwend, spannend en betoverend. De vormgeving is prachtig, elk verhaal begint met een sprookjesachtige illustratie. Alles klopt aan dit boek. Ik moet bekennen dat ik naar meer snak! Dus ik hoop dat er nog meer sprookjes komen, die op een verfrissende , eigentijdse manier op papier worden gezet!

Auteurs: jen minkman, cathinca van sprundel, marijke f jansen, Miranda peters en suzanne Peters.

5*****

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.