Echte sf

Natasja (Tazzy) J. 28 augustus 2019
Ursula Visser - Evolutie

John Water is geen normaal kind. Als baby weet hij al heel veel. Hij groeit sneller op dan het gemiddelde kind en is bijna bovennatuurlijk intelligent. Hij weet vanaf Zijn geboorte al, dat hij anders is. Maar hoe anders, is dat precies ?
Op zijn 18de verjaardag, komt hij erachter. Hij komt terecht in een, voor hem vreemde en onbekende (andere) wereld. Hij is namelijk een experiment tussen twee werelden. Geen wonder, dat zijn leven op zijn kop staat! Deze nieuwe wereld blijkt de planeet Europa te zijn. Een vreselijk nare wetenschapper jaagt ook nog eens op hem. John wil alles weten overzijn afkomst en gaat op onderzoek uit.
Het verhaal speelt zich af in Engeland, Nederland, de ruimte, laboratoria en op een andere planeet. Daar gaan ze heen met een bijzonder ruimteschip. John Water heeft aparte krachten.
Het leest vlot, de hoofdstukken zijn kort. De titel kun je op meerdere manieren interpreteren. De menselijke/ buitenaardse evolutie speelt een grote rol. Maar Evolutie is ook nog iets anders. Dat moet jezelf uitvinden. Ik vond het gaaf in ieder geval.
Het is een verhaal over een man die wil weten, wie hij is. En ook wat hij is. Maar als hij er achterkomt…. Kan hij er dan mee leven of niet?
Het ruimteschip is echt super gaaf. Zij steelt de show, op veel momenten. Het is beeldend beschreven, dus je waant je ook echt opmhet schip. En je voelt het schip gewoon. Bijzonder dat een auteur zoiets tot leven kan wekken!
Het boek is onderverdeeld in 3 stukken. Het verhaal is grotendeels door John zijn ogen gezien en geschreven, deel 1 en 3. Er is ook een stuk, gezien door de ogen van Valerie, deel 2. Maar John heeft echt de hoofdrol.
Het verhaal bouwt op naar een spannende eindstrijd. Ik vond het echt een top science fiction boek! Hier mogen er veel meer van komen in Nederland!
5*****

Meer recensies van Natasja (Tazzy) J.