Onder druk is het tweede boek van Esther Verhoef met dezelfde hoofdpersonen als in Onrust. Ik had er lang naar uitgekeken want Onrust al sinds vorig jaar november in mijn bezit. Het was het lange wachten meer dan waard en gelukkig bleek het een echt vervolg te zijn!!

In Onder druk wisselen net als in Onrust spanning en aktie elkaar af met psychologie. Het is dus geen gewone aktiethriller, wat het voor mij ook een bijzonder boek maakt. Je leest ook over de beweegredenen van de personages en hun gevoelsleven, wat ik altijd prettig lezen vindt en hun daden ook goed verklaard. Onder druk heeft meer diepgang dan zijn voorganger. Vooral van Sil krijg je veel meer mee. Onder druk verklaard veel van zijn beweegredenen in Onrust. Het bijzondere is dat je het boek herinnerd alsof je een film hebt gezien, en dus niet asof je een boek hebt gelezen. Je ziet het zo voor je gebeuren. Ook de herkenbaarheid van bepaalde plaatsen, vooral in Frankrijk, vond ik heel erg leuk en herkenbaar om te lezen. Ik voelde de hitte en de stof van de afgelopen zomer weer.

Dit is trouwens de eerste thriller die ik las waarin de heldin ongesteld wordt met alle ongemakken van dien J,. Het voegt wel toe aan het menselijke, want Sil en Susan zijn geen superhelden zoals in Amerikaanse thrillers maar aan de andere kant ook niet echt softies die alles maar over zich heen laten komen. Het einde was echt verpletterend. Onder druk is echt het mooiste boek wat ik ooit gelezen heb.