Een échte literaire psychologische thriller

Nathalie B1 21 augustus 2015
Even voor de duidelijkheid: Ik heb dit boek in het Zweeds gelezen.Ik las nl elders op Hebban dat het handig is om te vermelden of je een boek in de originele versie leest of nog in een andere taal dan wel in het Nederlands. Dus voilà. Ik las al meerdere romans van Nesser maar nog lang niet allemaal. En omdat ik echt wel fan geworden ben, hoop ik daar toch ooit te geraken. Meneer Nesser is echter een heel productief man, en brengt ongeveer 1 boek per jaar uit, dus ik zal nog even de tijd moeten nemen... Ik ben wel heel blij dat ik de hele Barbarotti-reeks nu heb en dan ook de andere verhalen kan lezen. Want ik heb genoten van dit boek, hoewel het geen gemakkelijk Zweeds is! Het verhaal draait om de familie Hermansson die een groot verjaardagsfeest houdt ter ere van de 65ste verjaardag van de vader Karl-Erik en de 40ste verjaardag van dochter Ebba. Tijdens dit verjaardagsfeest verdwijnen zowel zoon Robert, die bekend is geworden door een nationale realitysoap, als kleinzoon Henrik, een zoon van Ebba. Mocht het verhaal nu enkel rond de misdaad draaien, zou het snel uit zijn, maar Nesser zit zo dicht op de huid van zijn personages en spit de zieleroerselen en de relatieproblemen van zijn personages zo diep en zo beeldig uit dat ik er met gemak lang genoeg van kan genieten. Alle familieleden lijken wel in een neerwaartse spiraal te zitten. De misdaad ontrolt zich traag, maar je kan ondertussen enorm meeleven met de personages en met Inspecteur Barbarotti die na een 200-tal pagina's wordt opgevoerd, en maar geen doorbraak vindt in het onderzoek. Het is één van de weinige thrillers-misdaadverhalen die mij een brok in de keel doen krijgen als ik lees over de gevolgen bij de familie Grundt van dochter Ebba, dan wel bij de grootmoeder. Het feit dat er geen doorbraak komt in het politie-onderzoek, draagt eerder bij aan het realisme van het verhaal dan dat het echt stoort. Het doet inderdaad goed denken aan een schrijfster als Patricia Highsmith. Een diepgaand psychologisch misdaadverhaal waar je niet anders kan dan enorm meeleven met de personages. Eindelijk een boek met het predikaat 'literaire thriller' waard! En Inspecteur Barbarotti belooft nog meer leesplezier!

Meer recensies van Nathalie B1