wauw

Nathalie M Melis 20 november 2019
Ik kreeg de kans om vóór een boekentoer georganiseerd door de FBgroep “Boeken toer, lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers” dit boek te lezen. Het is een forum om het leesvirus te verspreiden en waar auteurs hun boeken beschikbaar stellen voor een boekentoer. WINTERUREN. Ver achter de klaprozen horizon is een prachtig roman geschreven door Filip Bastien. Deze roman werd genomineerd voor verschillende Indie Awards. Hij won onder andere de juryprijs voor het meest memorabele hoofdpersonage 2018. Dit personage “Richard” was een inspiratiebron waarbij de auteur zich heeft laten beïnvloeden door zijn eigen grootvader. Bij aanvang van het boek was het voor mij even moeilijk. We maken kennis met Richard op verschillende momenten doorheen zijn leven. Het springen doorheen de tijden maakte het voor mij wat verwarrend maar ik paste mij toch vrij snel aan net door zijn mooie manier van alles neer te schrijven. Doorheen de gebeurtenissen maken we kennis met Josephine en Anna-Maria. Beide vrouwen spelen cruciale rollen doorheen Richard zijn leven en beide vrouwen vinden de weg naar zijn hart. Maar wie is nu de ware liefde? Telkens door speling van het lot scheiden en verbinden hun wegen met elkaar, je krijgt sympathie voor alle partijen en je voelt mee met de twijfel in het hart van Richard. En toen was er WOII, Richard gaat in het verzet, wordt verraden en beland in Breendonk. Een strafkamp met de bijnaam “Het kamp van de waanzin” had zijn naam niet gestolen. De angsten, het verdriet, de wanhoop, de pijnen je voelt ze gewoon tussen het lezen door. Ik wist niet dat het ford van Breendonk zo een verschrikkelijk concentratiekamp was met een eigen folterkamer. Ook hier kruisen de wegen van de drie, om ook weer te scheiden door toedoen van... Wat is dat toch tussen Anna-Maria en Josephine? De antwoorden krijg je doorheen de hoofdstukken door. Winteruren is voor mij een geweldig debuut van een prachtauteur. Het is zeker 5 sterren waard en een must read. De rode draad mag dan wel de zoektocht van Richard naar ware liefde zijn, de gruwel van WOII is hier zo goed beschreven en mag nooit vergeten worden.

Meer recensies van Nathalie M Melis