Sfeervol en avontuurlijk

Boekleven 07 juni 2019
Daar was hij hoor, weer een nieuw boek van de hand van Tom Fletcher en Shane Devries. Na De Kerstmisaurus waren de verwachtingen hooggespannen, zouden Fletcher en Devries deze verwachtingen waar kunnen maken?

De vormgeving van De Knerpers is helemaal in de lijn van De Kerstmisaurus. Speels, veel illustraties en een heerlijke sfeer waardoor je écht in het verhaal duikt. Het is wederom een dik boek dus je weet van tevoren dat je weer even zoet bent met dit verhaal. Wat ik extra leuk vind is dat er op de verhalen van Fletcher geen meisjes of jongens label te plakken is. Het is stoer, avontuurlijk en met zowel jongens als meisjes in mooie rollen.

De Knerpers vond ik zelf iets avontuurlijker dan De Kerstmisaurus. Het brengt net een beetje extra spanning. Hoe het precies zit met de Knerpers, daar kom je vanzelf achter. Wel is duidelijk dat Fletcher ook een mooie boodschap mee wil geven in zijn verhalen. Een voorbeeld van de niet zo standaard keuzes van Fletcher is het personage van Lucy. Zij is een stoer meisje met redelijk kort haar, afgebeeld in t-shirt en tuinbroek. Niks prinses, glitters of jurkjes. Ik weet hoeveel meisjes wel dol zijn op dat laatst genoemde en Helena is net zo, maar er zullen ook genoeg meisjes zijn die dat niet zo hebben. Top om eens een minder standaard meisje in de hoofdrol te hebben.

De illustraties van Devries zijn prachtig. Ze spreken erg aan en doen enorm veel voor de sfeer van het boek. Wat ik een klein beetje jammer vond is dat er een klein aantal plaatjes is uitgekozen om boven het nieuwe hoofdstuk te zetten. Deze plaatjes komen dus steeds opnieuw voorbij. Dit doet een klein beetje afbreuk aan het vernieuwende en magische van het boek.

De adviesleeftijd is goed ingeschat denk ik. Helena is inmiddels 5,5 jaar oud en in eerste instantie was haar aandacht zeker gewekt. De nieuwsgierigheid is ook zeker nog aanwezig maar het boek is nog net wat te moeilijk voor haar om goed te kunnen volgen.

Daarnaast heeft Fletcher een hele eigen stijl van schrijven. Deze is speels maar ook gedetailleerd en uitgebreid. Hij heeft nogal eens de neiging om uit te wijden, vervolgens daar op door te gaan en op een gegeven moment weer terug te keren naar de oorspronkelijke verhaallijn. Dit maakt dat sommige zinnen wat lang zijn en dat de tekst soms lastig te volgen kan zijn. Het wordt een beetje een warboel en veel tekst is eigenlijk overbodig. Grappig en een leuke toevoeging, maar zeker niet essentieel. Nu zal het per kind en per karakter verschillen hoe dit ervaren wordt maar ons werd dit iets teveel en onoverzichtelijk.

Al dit gezegd hebbende denk ik dat De Knerpers een heerlijk, avontuurlijk boek is waar veel kinderen uren plezier van zullen beleven. Fletcher en Devries weten echt een stukje magie in de vorm van een boek te geven. Boeken als deze zijn waardevol om kinderen aan het lezen te krijgen of te houden. 4,5 stoere sterren voor Lucy en haar kompanen! (En geestelijk vaders Fletcher en Devries natuurlijk…)

Meer recensies van Boekleven