Informatief en niet te moeilijk

Boekleven 08 oktober 2019
Mijn dochter kan erg geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen. Soms komen deze onderwerpen een enkele keer voorbij waarna er tijden niet meer over gesproken wordt. Andere keren komen de onderwerpen zeer regelmatig voorbij, zit ze vol vragen en zuigt ze alle informatie op die ze krijgt. Het heelal en het ontstaan van de aarde zijn van die onderwerpen. Niet bepaald de makkelijkste onderwerpen…
Nu zal zij niet het enige kind zijn met deze interesse maar hoe leg je deze dingen uit op een manier waarop het ook nog begrijpelijk is? Voor jonge kinderen is dit boek dan een hele mooie vondst.
Bal weet op een begrijpelijke manier te vertellen hoe de aarde is ontstaan en hoe het begin van het leven was op aarde. Van Doninck ondersteunt haar met de prachtige, haast mystieke tekeningen. Dit boek is niet geschikt voor alle kinderen. Sommige kinderen nemen geen genoegen met ‘iets dat er opeens was’. Zo staat in dit boek beschreven dat er geen leven was op aarde, tot er opeens wel iets was wat leefde. Hoe dan? Andere dingen die niet echt uitgelegd worden (zoals sommige vissen die pootjes kregen waardoor we landdieren kregen of hoe er na de tijd van dinosauriërs en een meteorietinslag ineens wel apen zijn) snap ik wel. Je kiest voor een doelgroep en door al deze dingen erbij te halen zou het boek alsnog de plank mis slaan. Maar sommige kinderen zullen hier geen genoegen mee nemen en willen meer weten. Dan wordt het tijd voor het programma ‘Het Klokhuis’ of boeken voor een wat hoger niveau.

Toch ben ik erg blij dat Bal dit boek geschreven heeft voor de jonge doelgroep. Ik heb gemerkt dat het soms lastig is om leuke én informatieve boeken te vinden voor jonge kinderen. Dit boek voldoet hier duidelijk wel aan. De tekst is informatief maar ook op een begrijpelijke manier geschreven. Verder houdt Bal de stukjes tekst kort waardoor het behapbaar blijft. Van Doninck maakt het geheel af met de mooie en aantrekkelijke tekeningen. Deze vullen de gehele pagina’s en het kleurgebruik is zeer passend. Al met al een aanrader voor de nieuwsgierige jonge kinderen dus!

Meer recensies van Boekleven