Grappig en avontuurlijk

Boekleven 14 juli 2019
Zeemeerminnen Bettie, Mimi en Zelda zijn nog niet zo lang op vakantie op het land wanneer zij een krabtagram ontvangen. Het is mysterieus maar duidelijk is wel dat zij hun vakantie voortijdig af moeten breken want er zijn rare dingen aan de hand in de Lagune. Ze moeten naar huis om hulp te bieden.

De tekening van de verborgen Lagune aan het begin en einde van het boek is leuk gedaan. Het ziet er mooi uit en geeft meteen een idee van de omgeving. Wel had het van mij wat meer een kaart mogen zijn zodat je een nog beter idee van de verborgen Lagune had gekregen.

Het boek heeft een mooie vormgeving. Met regelmaat een mooie zwart-wit illustratie en berichten uit een krant of tijdschrift worden ook als zodanig weergegeven. Dit breekt de gewone tekst waardoor het voor kinderen misschien net weer wat aantrekkelijker is.

Pounder heeft een flinke fantasie en is compleet in de onderwaterwereld gedoken. De onderwatergrapjes vliegen je om de oren (er is iemand gevisnapt, zij deed toevallig aan visness en ook kennen ze onder water vinfu…) Ook de achternamen zijn creatief bedacht. Zo heb je onder andere Arabella Vanderzalm, Sjaan Scheepsruim, Odette Onderwater en Muriël Pekelharing. Complimenten aan Pounder voor de originaliteit!

Steef, het pratende zeepaardje, is een hele goede toevoeging. Hij is aandoenlijk maar ook gewoon erg grappig. Hij slaapt in een kunstgebit die overal mee naartoe wordt genomen tijdens het avontuur. Wat Steef natuurlijk extra leuk maakt is dat hij Bettie, Mimi en Zelda bijstaat.

Ik persoonlijk vind deze onderdompeling in de onderwaterwereld wel gaaf gedaan. Als je het doet, doe het dan goed. Het kan wel zijn dat het boek minder kinderen aanspreekt omdat het verhaal zo volledig is opgehangen aan deze wereld. Aan de andere kant gaat het boek wel echt over een avontuur, de stoere zeemeerminnen en zit er veel humor in. Sommige (woord)grapjes zullen misschien nog wat te moeilijk zijn voor de jonge lezers. Gelukkig zit er zoveel humor in, op verschillende niveaus, dat iedere lezer genoeg te lachen heeft.

Meer recensies van Boekleven