Hoogstandje

Nel Crea 13 juni 2021
De Camino is een literair hoogstandje van de schrijfster Anya Niewierra.

Lotte Bonnet getrouwd met Emil Jukic een vluchteling uit Bosnië hebben samen twee zoons en zijn voor het oog gelukkig.
Na genezing van kanker besluit Emil de Camino te gaan lopen. Hij houdt zijn gezin dagelijks vol enthousiasme op de hoogte van zijn ervaringen. Dan zomaar uit het niets pleegt hij zelfmoord. Lotte en haar gezin kunnen dit niet begrijpen en om daar achter te komen en voor haar rouwverwerking besluit zij een jaar na zijn dood dezelfde route te gaan lopen. Nadat zij samen met haar zoons de as van haar man en vader hebben uitgestrooid in de rivier bij zijn geboortedorp komt Lotte erachter dat Emil niet is wie zij dacht.
Tijdens het lopen van de Camino heeft Lotte het gevoel dat zij in de gaten gehouden wordt en er zijn onverklaarbare situaties. Zij ervaart het plezier van het lopen, de natuur, het afzien en de rust die het brengt.
Toch vraagt zij zich steeds af wie was mijn man eigenlijk, heb ik hem wel echt gekend, met wie ben ik 21 jaar getrouwd geweest.
De ene gebeurtenis volgt de ander op en Lotte voelt zich niet meer veilig.
Als zij dan toch iets eerder naar huis gaat dan de bedoeling was vallen thuis de puzzelstukjes in elkaar.

De start van het boek pakt je direct en houd je aandacht het hele boek vast.
De korte hoofstukken worden afgewisseld met brieven aan Lotte, de schrijver van de brieven blijft voor de lezer lang een raadsel. Door deze brieven leest je de gruwelijkheden van de oorlog in Bosnië die je als lezer niet onberoerd laten. Hier is door de schrijfster terdege en grondig onderzoek naar gedaan.
De personages worden heel goed beschreven en je begrijpt als lezer ook hoe sommige tot hun daden hebben kunnen komen.
De schrijfstijl is beeldend, meeslepend en prettig en je loopt als het ware met Lotte mee. Je ervaart haar plezier maar ook de pijn en de onmacht.

Dit boek krijgt van mij een dikke 5 sterren.

Meer recensies van Nel Crea