Historische roman

Nel Crea 02 december 2022
Gevangen in leugens: geschreven door Femke Roobol.

Deze historische roman vertelt over liefde, hoop, vergeving en overleven in de eerste wereldoorlog 1914-1918.
Dit is het verhaal van Eloi en Julia, deels fictie deels non fictie.

Julia heeft geen ouders meer en woont bij haar tante Mathilde.
Als zij vijftien jaar oud is gaat zij met Eloi mee die rondtrekt met een rijzend circus om koorddansen te leren. Het gaat goed en zij hebben een prachtige tijd samen totdat de oorlog uitbreekt .
Dan verandert alles, Eloi voelt zich geroepen om als vrijwilliger het leger in te gaan en Julia volgt een opleiding tot spion.
Zij komen elkaar na lange tijd weer tegen, maar vinden elkaar niet, dit alles heeft een grote impact op hun leven. Twee sterke jonge mensen volkomen in de ban van de oorlog en wat daar bij komt kijken. Dit speelt zich af in de grensstreek tussen Nederland en België. De gevolgen zijn voor beide niet te overzien en zij worstelen daar op hun eigen manier mee.
Eloi is geen prater en verzwijgt dingen voor Julia daardoor wordt de kloof tussen hen steeds groter. Komt het nog goed tussen deze twee mooie mensen?
Vanaf de eerste bladzijde zit je in het boek en in de oorlog.
Het wordt afwisselend vertelt vanuit het perspectief van Julia en Eloi en is boeiend en realistisch geschreven en de scenes in het boek zijn beeldend verwoord.
Ik heb weer een stukje geschiedenis geleerd over de eerste wereldoorlog.

Meer recensies van Nel Crea