Indrukwekkend verhaal

Nel Crea 05 juni 2017
Dit is het indrukwekkende verhaal van drie sterke vrouwen. Drie verhalen van totaal verschillende levens die samenkomen in dit boek.
We leren de vrouwen kennen als de tweede wereldoorlog op het punt staat uit te breken.
De Amerikaanse Caroline Ferriday werk als vrijwilliger op het Franse consulaat en heeft tot haar levenswerk gemaakt om Franse burgers die zich in Amerika willen vestigen te helpen. In de oorlog stuurt zij goederen en voedsel naar weeskinderen in Frankrijk die door de oorlog hun ouders zijn verloren. Dit doet zij vol passie en onvermoeibaar zichzelf daarbij regelmatig vergetend. Haar moeder is daarbij een grote steun.
Herta Oberheuser woont in Duitsland. Haar ouders zijn arm en voor haar studie medicijnen moet zij bijbaantjes nemen om deze te bekostigen. Haar doel is om chirurg te worden maar door verschillende wetten en regels gaat dit niet lukken. Dan breekt de oorlog uit en gaat zij als kamparts werken in het vrouwenkamp Ravensbrück 80 km ten noorden van Berlijn. Met goede bedoelingen en trouw aan de führer ( Hitler ) gaat zij aan het werk.
Kasia is 16 jaar en woont met haar ouders en zus Zuzanna in Polen. Zij heeft een onbezorgde jeugd en is heimelijk verliefd op Pietrik.
Dan breekt de oorlog uit en is niets meer hetzelfde. De stad wordt gebombardeerd, mensen slaan op de vlucht, joden gevangen genomen en op transport gezet. Tijdens een actie voor het verzet worden Kasia ,haar zus en moeder gevangen genomen en naar Ravensbrück afgevoerd.
Daar worden door de kampartsen waaronder ook Herta verschrikkelijke experimenten uitgevoerd op gevangenen.
Deze vrouwen en meisjes worden de "konijnen "genoemd.
Via een ingenieus systeem met de post laat Kasia haar vader weten hoe het er in het kamp aan toe gaat.
Een groot aantal gevangenen overleefd dit niet maar Kasia en Zuzanna hebben dat geluk wel. Eenmaal thuis proberen zij de draad weer op te pakken wat heel moeizaan gaat. Erover praten gaat al helemaal niet .
Dan komt er een uitnodiging van Caroline Ferriday om bij een aantal "konijnen " hersteloperaties uit te laten voeren en deze vrouwen en meisjes eens heerlijk te verwennen. Kasia en Zuzanna gaan naar Amerika en hebben het fijn maar ook heel moeilijk, schuldgevoelens, wantrouwen en schaamte spelen nog steeds een grote rol in hun leven.
Na vele gesprekken en lieve mensen gaat het iets beter.
Het einde van dit boek is groots en ook hier blijkt de kracht van deze vrouwen .
Ik ben erg onder de indruk van dit boek. Het boek leest prettig en ik zat regelmatig met tranen in mijn ogen en was diep geraakt. Wat kunnen mensen elkaar vreselijke dingen aandoen, en wat zijn er ook veel geweldige mensen in de wereld die zich belangeloos inzetten voor anderen.
Het is een boek met twee uitersten. De goedheid van de mens maar ook de slechtheid van de mens worden hier prachtig weergegeven.
Al is veel in het boek fictie, een aantal personen en gebeurtenissen zijn gebaseerd op waargebeurde feiten.

Meer recensies van Nel Crea