Clankatten en een poesiepoes

Nicole Vrielink 16 november 2019
De wereld van de Warrior Cats verandert aanzienlijk wanneer poesiepoes Rufus zijn intrede maakt in hun bos, en de SchaduwClan de eeuwenoude regels aan hun laars lijkt te lappen. Alle vier de katten Clans krijgen veel voor hun kiezen en proberen de zware tijd te overleven. Dit loopt niet voor iedereen goed af.
Rufus krijgt een kans zich aan te sluiten bij de DonderClan en vecht mee aan de zijde van krijgskatten, leerlingen en andere kampbewoners om hun plek in het bos te verdedigen.

“Alleen vuur kan onze Clan redden” (p 14)

Het bos van de Warrior Cats is rijk in haar personages. Niet alleen in kwaliteit maar ook in aantal. Het zijn er zoveel dat er in het begin vaak teruggebladerd moet worden naar de lijst voorin, een overzicht van de katten met hun naam, Clan, rol binnen de Clan en uiterlijke kenmerken. In kwaliteit is elk personage, elke kat zeer goed weergegeven met elk zowel een eigen leven als een deel van de groep. De katten zijn karakteristiek neergezet en elk personage komt over als een mogelijke waarheid.
Hoewel er meerdere katten zijn met een belangrijke rol, heeft Rufus / Vuurpoot / Vuurhart toch wel een heel bijzondere rol. Het is een rol welke op veel sympathie kan rekenen van de lezers. Hij maakt ook enorme sprongen in zijn ontwikkeling, van poesiepoes tot krijgskat en van onwetend naar ontwikkeld en besluitvaardig, en weet door zijn denkende en voelende aard zeker een meerwaarde aan het verhaal te geven.

Warrior Cats wordt geschreven door Erin Hunter. Erin Hunter is een Schrijverscollectief die naast de Warrior Cats serie ook samen geschreven hebben aan de Seekers, Bravelands en Survivor Dogs serie.
Hun schrijfstijl is vooral kloppend in alles. De juiste tempowisselingen op de juiste momenten maakt dat het geen moment verveeld. Ze schrijven jong, hip en met een zekere felheid waardoor je het avontuur “voelt”. Het is perfect boeiend met een oog voor zowel detail als het hele verhaal.
Voor Warrior Cats hebben zij zich laten inspireren door hun respect voor de natuur en hun belangstelling voor astrologie. Dit voel je door de woorden heen; het is namelijk erg “natuurlijk” geschreven met creatieve verwijzingen naar de seizoenen als bladval en mooie spirituele benamingen zoals maanhoog.

De wildernis in is bijna perfect in opbouw. Door de introductie van de, vele, katten loopt het begin ietwat stroef, maar dat went ook vrij snel. De lezer wordt namelijk al direct meegevoerd naar het bos, volop in de actie. Er volgt een goed evenwicht tussen actie en rust waarbij mooi toegewerkt wordt richting het einde van het verhaal.
Het verhaal zelf is onwijs creatief en daarmee super origineel en ongekend in zijn soort. Warrior Cats wordt gecategoriseerd als kinderboek, maar dan wel voor alle leeftijden. Het alleen als kinderboek typeren doet het boek onvoldoende eer aan; het is zoveel meer dan dat!

Deze recensie betreft de speciale geïllustreerde editie. Dit maakt dat het boek zeker een meerwaarde heeft in vergelijking tot de normale paperback of hardcover editie. Deze speciale editie is van groot formaat, met een prachtige print op de cover en ook in het boek zelf zijn prachtige illustraties te zien. De achterzijde van de omslag verteld een heel verhaal als je er naar kijkt en zelf het gebruikte papier is van erg goede kwaliteit. Met dit boek in handen voel je direct dat je iets bijzonders vast houdt. Een waar voorbeeld voor hoe een boek zou moeten zijn!

Dit eerste deel van de eerste serie, er zijn 6 series van elk 6 boeken en daarnaast nog enkele losse verhalen en superedities, heeft mij echt over weten te halen om fan te worden van de Warrior Cats. Dit boek weet je enorm mee te slepen in de wereld van de Clankatten. Onlangs zag ik een kat jagen in een weiland welke grensde aan een bosgebied. Ik kon het niet helpen; ik vroeg mij direct af bij welke Clan deze kat zou horen. Zo enorm “echt” wordt het verhaal van de Warrior Cats aan de lezer verteld.

Van mij verdient deze speciale editie van Warrior Cats – De Wildernis is 4,5 ster (afgerond 5 sterren)

Meer recensies van Nicole Vrielink