"Als je 's ochtends wakker wordt is het een goede dag"

nicolet1968 03 mei 2020
De gruwelen van Auschwitch en Birkenau zijn een ieder natuurlijk wel bekend.
Het verhaal van Lale en Gita vertelt echter het persoonlijke verhaal van twee jonge mensen die de gruweldaden hebben overleeft en elkaar eeuwig trouw zijn gebleven.
Heather Morris had de eer om de herinneringen van Lale , die hij pas als tachtiger na het overlijden van Gita prijsgaf, aan het papier toe te vertrouwen. Zodat wij nooit vergeten.
Lale ontmoet Gita in Auschwitz als hij als tatoeëerder haar nummer in haar arm kerft. De vonk springt ondanks de omstandigheden over en er ontstaat een liefdesrelatie. Nadat beiden afzonderlijk van elkaar na jaren ellende weten te ontsnappen komen ze elkaar opnieuw tegen in Bratislava.
Geen geschiedschrijving maar een persoonlijk relaas maakt dat dit boek anders is dan andere boeken over Auschwitz en nog harder binnenkomt omdat de gevangenen een goed omschreven gezicht krijgen. Een indrukwekkend levensverhaal.

Meer recensies van nicolet1968