Teveel romantiek bij een interessant onderwerp

nicolet1968 14 oktober 2019
Van de schrijfster van "de verloren kinderen" en een boek wat hier ook veel raakvlakken mee heeft. Ook hier draait het om de gevolgen van de oorlog voor kinderen. En ook hier wordt een stukje geschiedenis van de tweede wereldoorlog belicht wat niet zo bekend is. Vanuit Duitsland worden kinderen met de trein op transport gezet naar Londen om te ontsnappen aan het nazi-regime. Onder hen Lisa die terecht komt bij pleegouders maar tijdens een bombardement raakt ze gewond en is ze haar geheugen kwijt. Niemand weet meer wie ze is, ook zijzelf niet.
Het boek laat een voor mij onbekende kant van de oorlog zien, is net als "de verloren kinderen" in een prettige schrijfstijl geschreven en leest daardoor makkelijk. Toch heeft dit boek minder indruk op mij gemaakt. Er wordt wat minder diepgang gegeven aan de gebeurtenissen op oorlogsgebied en lijkt daardoor vaak meer op een romantisch verhaal over de ontluikende liefde tussen tieners,. Toch is het boek wel degelijk een aanrader en heb ik het met plezier en interesse gelezen.

Meer recensies van nicolet1968