Een duik in de wondere wereld van Aveyard

NikitaW 02 juli 2019
Begin jij ook wel eens bij deel 4.5 van een serie? Ik normaal gesproken ook niet, maar daar kwam afgelopen maand verandering in.

Broken Throne van Victoria Aveyard, zoals al gezegd, deel 4.5 van de Red Queen serie. Tot mijn uiterste verbazing werd ik uitgekozen om dit boek te lezen en wat ben ik daar blij mee. Het was een behoorlijk boek dat op de deurmat viel, zo'n 500 bladzijdes in een fictieve wereld waar je nog niets over weet, is niet niks. Toch was ik uitermate positief verrast.

Voor iemand die de voorgaande boeken niet gelezen heeft, waren de korte verhalen goed te volgen. Om de beweegredenen en gedachtegangen van enkele karakters te begrijpen, heb ik wel af en toe de FanWiki-pagina moeten raadplegen, wat uiteraard niet gek is aangezien de verhalen aanvullingen zijn op al in eerdere boeken besproken karakters. De karakters hadden vrijwel allemaal diepgang, wat naar mijn mening het lezen nog boeiender maakte. De motieven van de personages zijn uitgewerkt met oog voor detail.

Nu ben ik zelf meer fan van het Brits-Engels, dus de Amerikaanse spelling was voor mij een van de weinige minpunten. Echter kan ik hier het boek niet op afrekenen, want Aveyard is zelf Amerikaans. Daarnaast werd wel gebruik gemaakt van rijke Engelse woorden.
Mijn complimenten naar Aveyard voor de hoeveelheid onderzoek en fantasie dat achter de verhalen heeft gezeten. In dit boek merk je echt dat de schrijfster oprecht gepassioneerd is met het schrijven over deze wereld. Ook complimentwaardig vond ik de behandeling van sociaal-maatschappelijke onderwerpen, als de LGBTQ community en de visie van mensen daarop, het mentale strijden in lastige situaties en vrouwenempowerment. Wel moet ik toegeven dat het soms té gedetailleerd was op het gebied van geschiedenis en oorlogvoering. Dit kan overigens komen omdat ik nog niet volledig bekend ben met de boekenserie en daarom deze delen wat langdradig vond.

Al met al, ben ik dankzij dit boek een beetje verliefd geraakt op het Red Queen universum. Ik ga absoluut de andere delen lezen.
Broken Throne, Red Queen fan of niet. Geef het eens een kans en verlies jezelf in de prachtige woorden van Aveyard!