Nooit meer hetzelfde

Nikkileest 26 september 2022
Claudette is zeer gestructureerd en een echte controlfreak, ik werd er een beetje nerveus van, ze is getrouwd met haar jeugdliefde, heeft 2 kinderen, heeft een goedlopend bedrijf en lijkt het ideale leven te hebben. Als relatietherapeute weet je immers hoe je, je eigen relatie goed kunt houden… toch? Niets blijkt minder waar, wanneer haar man, haar tussen de soep en de aardappelen door vertelt dat hij wil scheiden.. hoe red je eigenlijk je eigen huwelijk?

Wat betreft haar eigen gevoelens en de gevoelens van haar naasten is Claudette meer een denker dan een doener. En daardoor wil je haar af en toe door elkaar rammelen. Verder wil je haar vooral steunen! Ze is als personage goed uitgewerkt en het voelt alsof je naast haar staat tijdens het lezen.

De andere personages zijn ook goed uitgewerkt, ik vind alleen de tweeling ouder overkomen dan dat ze zijn, ik schat ze op hun taalgebruik eerder 13/14 dan 11. Daarnaast had ik graag meer willen lezen over de gedachtes van de man van Claudette. Dit is geen kritiek, eerder een teken van mijn eigen nieuwsgierigheid. Ook wil ik meer Boaz, de broer van, ook dit is geen kritiek maar dit is een teken van mijn eigen boekencrush.

‘Je praat erover alsof het eeuwen geleden is. Je bent 36, hè? Geen bejaarde vrouw die de Titanic heeft overleefd en nu een verhaal vertelt van 84 jaar geleden.’

Verder staat het boek, zoals je hierboven al las, vol met leuke anekdotes en zit het vol humor! Er zijn passages verdrietig, maar dit hoort bij het boek. Je leeft mee met Claudette en zoals ik al schreef wil je haar steunen. Ik vind dit een heel fijn boek en ik zou zeggen, ga het lezen allemaal!

Meer recensies van Nikkileest