Een zeer realistisch beeld

Nina Blom 03 augustus 2019
Een onthutsend verhaal. Zoals Tammy Eady Walker voorin haar boek begint: Ik ben geen schrijfster maar ik heb wel een verhaal. Een heftig verhaal....Tammy heeft ontdekt dat haar twee kleinkinderen Zander en Arianna ziek worden gemaakt door haar eigen schoondochter Trisha. De moeder van Zander en Arianna.
Het heeft nog wel lang geduurd omdat Trisha enorm goed kon acteren en zelfs artsen voorloog.

Ik vind het zo knap hoe Tammy Eady in het voorwoord uitlegt wat Münchhausen by Proxy is, zoals ze het in het Engels schrijven Munchausen by Proxy. In hoofdstuk 1 haalt Tammy de film The Sixth Sense aan. Heel pakkend.
Het is nauwkeurig beschreven, beklemmend. Het verhaal van Tammy en haar kleinkinderen geeft een heel duidelijk beeld hoe ernstig deze vorm van kindermishandeling is. Hoever het kan gaan...

Ik geef het boek 5 van de 5 sterren omdat het precies weergeeft waar het bij Münchhausen by Proxy over gaat. De leugens, het manipuleren, de kilheid, de liefdeloosheid van de pleger, en dat ze dit alles doet om de aandacht te krijgen van o.a. het medisch personeel en haar omgeving....Het is niet te bevatten dat een moeder hiertoe in staat is....en dat kinderen hierdoor (onzienlijk) veel schade aan kunnen overhouden.

Het hele proces wordt verteld en tussendoor schrijft Tammy haar onderbuikgevoelens op....deze blijken als puzzelstukjes in elkaar te vallen als de gruwelijke ontdekking wordt gedaan dat de kinderen niet veilig zijn.....

Een absolute aanrader voor alle professionals en hulpverleners die met kinderen werken!

Meer recensies van Nina Blom