Modern sprookje

Nreniers 22 september 2019
“ Openbloeien doe je niet in de schaduw “
Wanneer Lora gaat joggen met haar hondje Henry, is dit het begin van een reeks bijzondere gebeurtenissen. Ze geraakt verdwaald wanneer ze, tegen het advies van haar moeder in, het pad verlaat. Na lang rond te dwalen in de kou komt ze bij een kasteel terecht. Hier wordt ze hartelijk onthaald maar al snel blijkt dat ze het kasteel niet meer kan verlaten. En dan gebeurt het ene eigenaardige na het andere. En dan hebben we het nog niet eens gehad over Bobby, de knappe eigenaar van het kasteel. Hij lijkt op alle vlakken de perfecte droomprins. Maar dan komt Lora’s perfecte maar onuitstaanbare stiefzus ook in het kasteel terecht en lijkt Bobby als een blok voor haar te vallen…
Day Dreamer is het debuut van de 20-jarige Luna Van Roosen. Zij heeft van kleins af aan al een fascinatie voor sprookjes en mythen en dat zie je dan ook terug in haar debuut dat werd uitgegeven bij Hamley Books. Day Dreamer is het eerste deel van een duologie.
Allereerst wil ik het hebben over de lay-out. Wat een prachtige cover! Het spreekt meteen aan en geeft perfect de sfeer van het boek weer. Doorheen het boek vind je ook leuke tekeningen terug. Pas nadat ik het boek had uitgelezen kwam ik erachter dat die tekeningen door Luna zelf gemaakt werden! Wat leuk!
Dan over het verhaal. Het is een leuk concept maar het is naar mijn mening een beetje apart uitgewerkt. Ik heb het gevoel dat er een heel duidelijk verhaal in Luna’s hoofd zit, maar dat het niet helemaal op mij is overgekomen. Zo vind ik er heel rare sprongen inzitten en volg ik de redeneringen van het hoofdpersonage niet helemaal. Ze komt in een wildvreemde situatie terecht waar ze wordt gewaarschuwd voor gevaar maar ze maakt zich precies helemaal niet druk om veilig terug thuis te geraken naar haar waarschijnlijk doodongeruste moeder. Ze neemt dingen die ik heel raar zou vinden als vanzelfsprekend aan. Iets wat waarschijnlijk wel past bij een sprookje maar heel onnatuurlijk aanvoelt bij een Young Adult.
Luna is wel heel goed in het creëren van mysterie en spanningsopbouw. Er is een tweede deel, dus ik snap dat je nog niet alles wilt vrijgeven in deel 1, maar als lezer krijg je vooral vragen en geen antwoorden wat voor mij soms voor frustratie zorgde. Het voelt een beetje alsof dit boek vooral de opbouw is naar boek 2.
Ik vond het wel heel leuk om het te lezen en de verschillende sprookjeselementen terug te vinden. Ook Luna haar schrijfstijl is mooi om te lezen en duidelijk veel belovend. Ze creëert de spanning, neemt je mee naar een nieuwe wereld en omschrijft deze zeer mooi. Je waant je zo in het boek!
Ik kijk dan ook heel erg uit naar het tweede deel, want deel een heeft me zeer benieuwd gemaakt. Ik kijk er naar uit om deze schrijfster te zien evolueren en ben er zeker van dat er nog mooie titels op haar naam gaan verschijnen.

Meer recensies van Nreniers