Wauw

Nreniers 04 december 2020
Geheugenspel – Nina Verheij
Emily is een jonge, ambitieuze rechercheur die druk bezig is in de voetsporen van haar vader te treden. Haar vader was succesvol in zijn vak en geliefd door iedereen in het korps. Hij kwam echter om het leven terwijl hij bezig was aan een zaak. De moordenaar zou zogenaamd opgepakt zijn en achter de tralies zitten. Maar je leest het goed. Zogenaamd. Emily is er namelijk achter gekomen dat diegene die in ge gevangenis zit, de schuld opnam voor iemand anders. Maar voor wie? En waarom? Met dezelfde vastberadenheid waar haar vader om bekend stond, bijt ze zich vast in die zaak van 20 jaar geleden. Alleen kan ze dat niet alleen. Maar is de waarheid het waard om contact op te nemen met mensen die ze eigenlijk uit haar leven had willen zetten?
Nina Verheij is een Nederlandse auteur en haar haar thrillerdebuut bij Hamley books heette Fatale Keuzes, een boek dat ik heb verslonden. Geheugenspel is daar een vervolg op.
Vanaf het moment dat ik Fatale Keuzes uithad, hunkerde ik naar het vervolg. En dat stelde zeker niet teleur. Geheugenspel houdt de spanning erin tot aan de laatste pagina. Stukje per stukje worden de puzzelstukjes van een zeer complex geheel blootgelegd.
Eigenlijk ben ik dankzij Fatale Keuzes fan geworden van het genre politiethrillers. Sindsdien heb ik er ook al enkele gelezen. Wat me al heeft gestoord binnen dat genre, is dat sommige er zo graag een plot twist in willen steken, dat het einde niet meer logisch klinkt. Dat was hier alles behalve het geval. Je wordt hier ook mee op het verkeerde been gezet wat de dader betreft, en elke keer dat je iets denkt te weten loopt het toch eventjes helemaal anders. Maar het einde is wel degelijk het perfecte puzzelplaatje.
Als ik al een negatief puntje moet noemen, is het dat de verhaallijn van het eerste deel al wat verder weg lag in mijn geheugen. Hier werd wel af en toe naar verwezen waardoor ik soms even niet meer mee was. Een beetje meer uitleg naar de gebeurtenissen in deel 1 had wel gemogen.
Ik ben wel echt fan! Nina, wil je alsjeblieft een reeks maken over Emily haar avonturen bij de recherche? Ik zal ze allemaal lezen. Beloofd.
Op zoek naar een boek dat je in zijn greep neemt en niet meer los laat? Lees dan zeker Fatale Keuzes en Geheugenspel. Geniet van een vlotte schrijfstijl, fenomenale spanningsopbouw, verassende (maar logische) plot twists en een hoofdpersonage waar je veel te makkelijk mee meeleeft.
Geheugenspel / Nina Verheij / uitgeverij: Hamley Books / ISBN: 9789463967518/ Adviesprijs: €20,99

Meer recensies van Nreniers