De verrassing van dit najaar!

Olaf Tigchelaar 08 september 2021 Boekverkoper
Gek eigenlijk, hoe de mens in elkaar zit: als iemand goed is in het ene kun je toch eigenlijk niet ook goed zijn in het andere. Neem nou Eric Corton. Presentator, zanger, acteur en sinds dit najaar ook nog eens romanschrijver. Dat kan niet allemaal tegelijk goed gaan, toch?
'Mist' heet zijn allereerste roman en zit verdomd goed in elkaar. Bij de première van zijn film wordt regisseur Louis Koch aangesproken door een vrouw die beweert dat hij met zijn film letterlijk de nooit opgeloste moord op haar moeder navertelt. Dat is het begin van een zoektocht door de familiegeheimen van Louis. Dat hij nogal een stevige drinker is, maakt die zoektocht er voor hem (en ons als lezer) er niet makkelijker op.
Terwijl Louis steeds regelmatiger verdwijnt in de mist van zijn alcoholisme, kampen zijn ouders met de Alzheimer van zijn vader en wordt er voor ons langzaam een familiegeheim duidelijk. Deze verhaallijnen worden door Eric Corton op een hele boeiende manier verteld, waardoor het verhaal met een flinke vaart afstevent op een climax die ik niet aan zag komen , maar die je achterlaat met een verhaal dat je het liefst aan anderen wilt doorvertellen. "Moet je nou eens horen..!"
Ik zal niets doorvertellen, maar echt: lees dit boek. De vraag aan het begin van dit stukje kan ik beantwoorden met een zeer gemeend 'toch wel': het kan allemaal goed gaan en dat gaat het ook. Ik had het niet verwacht, maar 'Mist' van Eric Corton is voor mij de verrassing van dit najaar!

Meer recensies van Olaf Tigchelaar