In de maag van een beer word teen duim gevonden. Een tijd later, wordt een vrouw met een riek vermoord in haar huis. In eerste instantie wordt uitgegaan van een crime passionel. De dode vrouw laat een kleinzoon na. Hun familie blijkt te zijn getroffen door een opmerkelijk aantal tragedies. Hiermee afgewissel ontvouwt zich een verhaal dat start aan het begin van de vorige eeuw met een affaire tussen scholldirecteur Hjalmar Lundbohm en een onderwijzeres. Verleden en heden worden verweven tot familie intriges die tot koelbloedige moorden leiden.

Het boek komt uitermate traag op gang. Het bevat veel beschrijvingen over onder meer landschap, honden en personen, waarbij niet duidelijk is wat al deze informatie met het verhaal van doen heeft. Pas 75 pagina’s voor het eind (van de 314) begint het verhaal te boeien. Op basis van de reputatie die deze schrijfster heeft, had ik er veel meer van verwacht.

Meer recensies van Onno van Rijen