Taal die ons allen op aarde verbindt.

Krista Feije 05 juni 2019
Er was eens een bruin kippetje en dat krabbelde op het erf in de grond. Daar vond ze een paar graankorrels.
'Die moeten we planten', zei ze. 'Wie wil deze graantjes planten?'
'Ik niet', zei de eend.
'Ik niet', zei het lammetje.
'Ik niet', zei de hond.
'Dan zal ik het doen', zei het bruine kippetje.
En ze deed het ook.

De woorden van 'Het vlijtige kippetje' nemen mij mee, meer dan 40 jaar terug in de tijd. De tijd van rolschaatsen met mijn beste vriendin, rupsen zoeken in het gemeentelijk plantsoen en bij mama op schoot luisteren naar een sprookje. Het opnieuw lezen van de eindeloze herhaling in dit sprookje doet mij verlangen naar het oude sprookjesboek met de heldere kleuren én het scharrelende kippetje. Zou het er nog zijn? Ik vlieg naar boven om te zoeken in de boekenkast.

---

Auteur en onderwijsadviseur Loïs Eijgenraam heeft in haar boek Bakersprookjes bekende en minder bekende sprookjes en versjes verzameld, waarmee zij wil bijdragen aan het herwaarderen van onze verteltraditie. Bakersprookjes zijn oeroude verhalen die aan kinderen werden verteld door bakervrouwen (kraamverzorgsters). Van mond tot mond, van dorp tot dorp, van streek tot streek, verspreidden deze verhalen zich zelfs over de landsgrenzen. De verhalen, liedjes en versjes herbergen opvoedkundige thema's, liggen fijn in het gehoor door het ritme en de vele herhalingen en worden bij voorkeur met gebaren ondersteund. Herhaal-verhaal, stapel-verhaal, rond-verhaal, kiekeboe- en kietelversjes... bij het lezen van zoveel moois, overvalt het verlangen naar samen lezen bij het schijnsel van een bijenwaskaars je.
'Humor, verwondering, verbazing en opluchting wisselen elkaar af in de verhalen en daar genieten kinderen van', meent Loïs. 'Daarnaast is het luisteren naar sprookjes onder andere goed voor de taalontwikkeling, fantasievorming, innerlijk vertrouwen en een positief levensgevoel.'

Het boek geeft de lezer, naast de verhalen, informatie over het ontstaan van de sprookjes. En in het hoofdstuk Bakersprookjes in de opvoeding lees je uitgebreid wat het effect van sprookjes op de ontwikkeling van je peuter of kleuter is en hóe je kunt voorlezen en vertellen aan de jongste kinderen. Dit is een heerlijk boek voor kinderen én vanwege de herinneringen die het oproept zeker ook voor volwassenen. Dus ga er maar lekker voor zitten en wees de volwassene, die een kind inspireert en wegwijs maakt in de taal waarmee het verbonden is. 'Taal die bijdraagt aan verbinding tussen mensen. Taal die groeit als er tijd en ruimte is om ervan te genieten. Hartentaal... de taal die ons allen op aarde verbindt.'

Meer recensies van Krista Feije