Liefde voor de natuur, het avontuur en elkaar

Oueddanielle 14 augustus 2019
"Pat en ik maken er eerst nog een grapje over: hoe krankzinnig zou het klinken als je zou vertellen dat je op de Noordelijke Ijszee belaagd werd door elanden! Maar het lachen vergaat ons als de elanden ons beginnen in te halen"

Met de zon als kompas is meer als een reisverhaal van twee mensen hun dromen achterna gaan.
Dit is een overlevingstocht die je meeneemt naar de basis en leert je overleven en van de natuur te genieten waarin opgeven geen optie is.

Samenvatting :
In "Met de zon als kompas' volgen we de avontuurlijke reis van ornithologe Caroline Van Hemert door de wildernis van Alaska. Op de universiteit, waar ze onderzoek doet naar zeldzame snavelmisvormingen bij mezen, doet niets Van Hemert nog denken aan waarom ze ooit biologie is gaan studeren. Ze voelt zich opgesloten tussen de steriele muren van het laboratorium. Om haar liefde voor de natuurwetenschap te hervinden, zit er maar één ding op: ze moet weer naar buiten, de natuur ondergaan. Ze besluit met haar man een tocht van 6500 kilometer naar de diepste wildernis van Alaska te ondernemen. Vanuit Washington reizen ze, afwisselend op ski's, in een kano en te voet, via de oerbossen van Brits Columbia, tot ver boven de Arctische grens. Ze doorstaan grote gevaren en ondergaan grootse ervaringen – van ontmoetingen met walvissen op zee, tot lang gedroomde waarnemingen van de meest zeldzame vogels van Noord-Amerika. Caroline Van Hemert beschikt over het grote talent om te beschrijven wat het precies is, dat overweldigende geluk van buiten zijn en de natuur écht te beleven.

Caroline van Hemert heeft een prachtig verhaal neergezet zo eentje die je niet zo snel mogelijk uit wilt lezen maar eigenlijk elke dag jezelf trakeert op een stukje van dit reisverhaal.
Het verhaal van Caroline waar haar ouders er voor zorgde dat ze opgroeide met het buitenleven en Patrick die als tiener maar 1 droom had; zelf een blokhutbouwen "from scrach".

Door haar mooie beschrijvingen van de landschappen, de kennis van natuur, de vogels en haar eerlijkheid als ze achterna worden gezeten door Elanden, Beren, kampen met hongersnood of het gemis van famillie en haar eigen vragen over hun toekomst maakt dat het verhaal nog bijzonderder.
Het boek kent 2 hoofdpersonages dat is zijzelf en haar partner Patrick en hoe stevig moet de basis zijn om samen zulke bijzondere en zware reis te maken? Ik heb er alleen maar bewondering voor.

Buiten Caroline en Patrick is er nog een achterban aan familie en vrienden die voor hun klaar staan en lees je hoe behulpzaam en lief ook de vreemde mensen zijn die ze onderweg tegenkomen en hun helpen door een droge slaapplek of wat eten te verschaffen tijdens de reis.
Het boek is opgedeeld in 5 delen en in totaal 24 hoofdstukken met als kers op de taart foto's van hun reis.
Enkel bewondering voor hun positiviteit, kracht en doorzettingsvermogen!

Ik geef dit prachtige boek dikke 4 sterren

Meer recensies van Oueddanielle