Camelot is gevallen...

Patrice van Trigt 27 oktober 2019
Een van de grootste namen uit de hedendaagse geschiedenis is toch wel John F. Kennedy. Op 22 november 1963 werd de 35e president van de Verenigde Staten tijdens een rijtoer in Dallas vermoord. Vanaf dat moment zijn er talloze geruchten en complottheorieën over dader(s) en motieven. JFK ging de geschiedenis in als een populair democraat die vooral naam maakte vanwege zijn bemiddelende toon tijdens crisissituaties en zijn strijd t.b.v. de armen- en burgerrechten.

“… And so, my fellow Americans: ask not what your country can do for you – ask what you can do for your country. My fellow citizens of the world: ask not what America will do for you, but what together we can do for the freedom of man.” – inaugurele rede 20-01-1961

Maar er zat ook een andere kant aan de charmante Kennedytelg. Hij zou tijdens zijn huwelijk met Jackie Kennedy meerdere affaires hebben gehad, de bekendste naam die wordt genoemd is die van sekssymbool Marilyn Monroe.

In De derde kogel vindt 22 november niet met de werkelijke afloop plaats zoals wij hem kennen. Ellory heeft op basis van de persoonlijke- en politieke ontwikkelingen van dat moment een ‘wat als scenario’ fictief uitgewerkt.

Na de ietwat mysterieuze proloog maken we kennis met fotojournalist Mitchell Newman. Hij krijgt op 4 juli 1964 te horen dat zijn jeugdliefde en ex-verloofde Jean zelfmoord zou hebben gepleegd. Mitch is er kapot van en voelt zich vanwege hun verleden deels verantwoordelijk. Wanneer hij verneemt dat Jean bezig was met een onderzoek naar JFK, komt het journalisteninstinct in Mitch naar boven en dus gaat hij op onderzoek uit. De Democratische Conventie staat op de agenda en JFK wil zich opnieuw verkiesbaar stellen voor een tweede ambtsperiode, echter is er veel (politieke) onrust. In tien weken tijd lopen we met Mitch mee in een zowel bizar als spannend scenario. Je weet dat het fictie is, je weet dat de kern van dit verhaal onmogelijk is, maar toch...wat nou als?

De vermoedens, geruchten en verdenkingen die Mitch ontdekt vallen op en niet in goede aarde. Vastberaden om de onderste steen boven te krijgen zet hij door, hij wil het werk van Jean afmaken. Ongeacht de consequenties. De manier waarop Ellory dit verhaal vormgeeft zorgt dat je serieus gaat twijfelen. Je bekijkt de charmante politicus met andere ogen, alles en iedereen komt ineens in een ander daglicht te staan. Politiek gekonkel is van alle tijden maar het verhaal dat je nu leest is misschien nog wel dramatischer dan de waarheid.

Het feit dat fictie en een werkelijkheid mijlenver van elkaar zijn verwijderd maakt dit boek mateloos intrigerend. Continu die ene vraag die door je hoofd blijft spoken: wat als…? Ellory heeft met De derde kogel een verhaal geschreven dat me werkelijk heeft overrompeld. Ook nu lees je over Lee Harvey Oswald en Jack Ruby, de reputatie van de Kennedy’s en de verhalen die nog steeds over hen de ronde doen. Maar in dit boek is er sprake van nóg een heel ander perspectief. En precies daarover kan ik niets vertellen, puur vanwege spoilergevaar.

Zoals iedere keer weer zijn de boeken van R.J.Ellory van ongekende hoge kwaliteit. Zijn schrijfstijl, research, originaliteit, sfeerschetsen en personages, er valt geen speld tussen te krijgen. Alles is perfect. In De derde kogel is sprake van een uitzonderlijke fictieve situatie rondom een uitzonderlijke gebeurtenis en idem persoon. Ellory weet van A tot Z te fascineren en je kijk op zaken minstens te doen wankelen. Ook al is het een fictief verhaal, veel van wat je leest vloeit voort uit uitmuntende research in combinatie met de vrijheid van een zeer getalenteerd auteur. Alles en iedereen in dit boek lijkt voor elkaar gemaakt en daardoor ontstaan er meerdere lagen en perspectieven. Het kan alle kanten uit en Ellory speelt die troef heel slim uit. Wie, wat, waar en vooral waarom? Dat blijft maar malen.

We weten uit de geschiedenis maar van één ding zeker wat er op 22 november 1963 in Dallas heeft afgespeeld. Al het andere blijft al jaren gehuld in een nevel van mysterie. Het is nooit 100% duidelijk geworden wie de dood van JFK op zijn geweten heeft, aangenomen wordt dat het Oswald was, met zijn communistische ideeën, maar dat is nooit bevestigd omdat clubeigenaar Jack Ruby hem vermoordde. Maar er moet zoveel meer zijn, er kán zoveel meer zijn, was het een complot, is er sprake van een van de grootste doofpotaffaires ooit? In dit verhaal krijg je meerdere ideeën wát er zou kunnen zijn geweest en waarom. Maar een antwoord krijgen doe je niet. Man, man wat een meesterlijk geschreven boek!

De derde kogel heeft een verpletterende indruk achtergelaten. De combinatie tussen fictie en geschiedenis benadert een akelig realistische mogelijkheid, op dat éne feit na. Ellory weet zich elke keer weer te overtreffen, telkens anders, origineel en vernieuwend, zelfs met zaken uit het verleden zoals nu. De koning van Camelot is niet meer. Dát weten we zeker en de rest blijft gissen.

Ik kan niet anders dan dit indrukwekkende boek belonen met vijf sterren, een absolute mustread! Maar eerlijk gezegd zijn al zijn boeken geweldig.

Meer recensies van Patrice van Trigt