Prettige kennismaking

Patrice van Trigt 02 november 2019
Ogenschijnlijk hebben ze alles wat hun hartje begeert. Louisa en Elliot gaan echter gebukt onder een stil verdriet. Het lukt maar niet om een gezin te stichten en daar kan geen rijkdom tegenop. Helaas vinden ze geen troost bij elkaar en dat schept afstand. Voor de buitenwereld houden ze de schijn op, status en aanzien zijn belangrijk, zwakte tonen is geen optie. Elliot werpt zich op het werk, de plantage biedt een continue afleiding. Het is doordat hij plotseling komt te overlijden dat Louisa een heel andere kant van haar man leert kennen en hij haar met veel vragen en onzekerheden achterlaat. Op de plantage ontmoet ze Leo en daar komt ze tot een schokkende ontdekking. Elliot blijkt allesbehalve eerlijk tegen haar te zijn geweest en al haar overtuigingen over haar huwelijk trekt ze nu in twijfel. Is hij met haar getrouwd uit liefde of vanwege haar afkomst en rijkdom? Heeft Leo dan wellicht antwoorden op haar vragen?

Je voelt aan de mooie, zorgvuldig opgebouwde zinnen dat Jefferies een echte vertelster is en ze neemt daar dan ook ruimschoots de tijd voor. Hierdoor komt het verhaal wat traag op gang maar krijg je een goed beeld van Ceylon en de hoofdpersonages. Deze manier van schrijven deed me meteen denken aan Diana Gabaldon. De zeer gedetailleerde, zorgvuldig geformuleerde en rijke woordenstroom heeft een haast betoverende uitwerking tijdens het lezen, maar soms verlies je je in de hoeveelheid en ben je de rode draad even kwijt. Maar hoe je het ook bekijkt, het is prachtig, je moet zo maar kunnen schrijven. Je hangt als het ware aan de lippen van een meesterverteller. En wat wil een lezer liever dan dat?

Een verhaal over een sterke vrouw spreekt me altijd wel aan, ik had het alleen niet verwacht bij deze roman en dat komt voornamelijk door de (prachtige) cover. Deze geeft een meer romantische indruk dan het verhaal blijkt te zijn. Voor mij was het een aangename verrassing dat dit verhaal échte inhoud heeft. Met Louisa als hoofdpersonage ervaar je het verhaal vanuit een vrouwelijk perspectief. Hierdoor kon ik me de emoties en het handelen van Louisa heel goed voorstellen. Wat Elliot betrof voelde het meteen al niet goed, en je komt er al snel achter dat hij flink de schijn ophoud. Na zijn overlijden ontdekt Louisa dingen over haar man waardoor ze vraagtekens zet bij hun relatie. Louisa’s achtergrond sterkt haar in de overtuiging dat ze dit allemaal kan dragen, ze komt uit een zakelijke familie en heeft geleerd sterk en onafhankelijk te zijn.

De saffierweduwe is een prachtig verhaal waarin een powervrouw de hoofdrol heeft. Louisa bevindt zich ineens in een situatie die haar leven volledig op de kop zet en die verwarring voel je gewoon. Je voelt ook haar veerkracht en dat maakt Louisa alles behalve tot een teer poppetje. Ze staat haar mannetje, de situatie dwingt haar daar nu ook toe, maar dat valt niet altijd goed. Voorheen was ze de stille kracht achter haar man maar nu moet ze voor zichzelf opkomen. Gelukkig kan ze bij Leo terecht.

Een verhaal over verraad, verdriet, teleurstelling en doorzettingsvermogen, dat is deze roman in een notendop. Dit alles in een periode waarin een, sterke blanke, vrouw vaak met argusogen werd bekeken, vooral in de koloniën. Op de prominente achtergrond zijn de geuren en kleuren van een Ceylon uit de jaren dertig haast tastbaar. Nogmaals, de sfeerschetsen van Dinah Jefferies zijn ijzersterk. Daarbij is deze roman met vlagen ook nog eens spannend en kent het plottwisten die je niet verwacht bij een historische roman. Het heeft van alles een beetje en dat was verrassend. Ondanks dat het soms wat voorspelbaar was en het echte verdieping in de personages mist, is De saffierweduwe een meer dan prettige kennismaking met deze auteur. Daarom van mij 3 stevige sterren voor een fijn boek.

Meer recensies van Patrice van Trigt