Beeldende, historische roman. Een aanrader!

Patrice van Trigt 19 september 2019
Leiden, 1918. Opgegroeid in een welgestelde en hoogopgeleide familie kent Eline Kant geen zorgen. Samen met Wieger heeft ze twee kinderen en leidt het gezin een comfortabel leven in Leiden. Eline is ondanks haar huwelijk een vrije vrouw die van thuis uit gewend is dat vrouwen meer rechten hebben dan het aanrecht. Wieger is een bekend archeoloog en wordt gevraagd om op locatie in Drenthe een onderzoek te doen naar een veenlijk. Hij moet hiervoor naar een voor hem onbekende omgeving en Eline met de kinderen in Leiden achterlaten. Ze maken goede afspraken en Eline vermaakt zich in eerste instantie prima. De zorg voor de kinderen en het contact met de familie zorgen voor afleiding en haar tekentalent zorgt voor ontspanning in de Hortus van Leiden. Toch overheerst het gemis en wil ze meer dan de brieven die Wieger haar stuurt. Eline zorgt voor een hereniging van haar gezin en dat doet ze op haar eigen unieke manier. Het avontuur kan beginnen.

Wat een mooie roman is dit! Niet alleen omdat het prachtig en beeldend is geschreven, dat de historische feiten kloppen en het verhaal een intense periode uit onze geschiedenis beschrijft. Nee, dat komt vooral door Eline. Een sterke, vrije vrouw met een hart van goud die alles doet voor de mensen waar ze van houdt. Een vrouw die zo nu en dan haar tijd ver vooruit lijkt en daardoor opvalt. Dit alles zorgde ervoor dat ik meteen een zwak voor haar had. Eline wil graag helpen, maar wil vooral ook graag haar eigen keuzes kunnen en mogen maken.
Aan het begin van de 20e eeuw waren de stedelingen misschien wat moderner maar op het platteland regeerde de strenge hand van de kerk. Ook Eline en Wieger ondervinden hoe streng die regels zijn. Ze worden met argusogen bekeken, Wieger in het dorp was nog niet zo’n probleem. Maar wanneer Eline ten tonele verschijnt verandert alles. Niet alleen voor het gezin maar ook voor de dorpelingen, het werk van Wieger en nog veel meer. En niet alles is even positief. Het incasseringsvermogen en de verdraagzaamheid wordt aan alle kanten op de proef gesteld. En dan breekt de Spaanse griep uit.

Michelle Visser heeft met Eline een plaatje afgeleverd. De balans tussen fictie en geschiedkundige feiten is prachtig. Je vraagt je geregeld af of Eline wel een fictief persoon is want zij past perfect in het geheel. De gebeurtenissen zijn zo realistisch geschetst dat je ze zo voor je ziet. Er is sprake van ernstige en heftige zaken maar Eline is een portret hoor, je schiet zo nu en dan zelfs in de lach. De goedbedoelde intenties en de tegenvallende respons zijn ontmoedigend maar tegelijk ook tekenend voor de verschillen binnen een landsgrens. Het is bijzonder mooi om te lezen en de tegenstellingen zijn heel aannemelijk. Op de achtergrond voel je de invloed die de Eerste Wereldoorlog op het gezin heeft. Door de brieven van de beste vriendin van Eline in Engeland en de tante van Wieger in Duitsland ervaar je de uiterste emoties en zorgen. Er vielen slachtoffers, niet alleen aan het front vanwaar familie- en vrienden niet meer naar huis kwamen. De Spaanse griep eiste levens op er was sprake van politieke onrust vanwege het stemrecht voor arbeiders en vrouwen. Nederland maakte een roerige tijd door vol onzekerheden en onrust. Arm of rijk, in de stad of op het platteland, iedereen kreeg er wel mee te maken.

Het is duidelijk dat Michelle Visser haar best heeft gedaan m.b.t. haar research. Ik heb geen onvolkomenheden kunnen ontdekken die in het boek genoemd zijn als het op historische feiten aankomt en dat is een dikke plus. De ene gebeurtenis is wat breder uiteengezet dan de andere maar dat geeft niet. Het is een genot om een boek te lezen waarin zaken in de juiste context zijn geplaatst en daarmee van toegevoegde waarde voor het verhaal.

Eline is de hoofdpersonage in het verhaal en dat ging soms ten koste van anderen. Sommige personages waren dusdanig interessant dat het jammer is dat daar niet meer ruimte voor werd genomen. Maar als auteur moet je keuzes maken, of een trilogie gaan schrijven. De conclusie is dat Michelle Visser een hoogwaardige roman heeft geschreven. De toegankelijke schrijfstijl, het aansprekende verhaal en beeldende beschrijvingen maken Eline tot een historisch verhaal dat je als liefhebber van dit genre niet mag overslaan. Ik ben benieuwd naar haar andere boeken en wat de toekomst nog gaat brengen. Een aanrader! 4 sterren

Meer recensies van Patrice van Trigt