Waardige opvolger van 'Baguette...' Mooi!

Patrice van Trigt 19 september 2019
Nate en Sofie Wolters waren als tieners onafscheidelijk met Jelle en Twan. Hun band was onverwoestbaar totdat een noodlottige avond daar voor altijd verandering in bracht. Ze gingen ieder op hun eigen manier om met de gebeurtenis en dat zorgde voor schuldgevoelens die ze niet naar elkaar uitspraken. Nate bleef bevriend met Jelle, en hebben samen flink de bloemetjes buitengezet. Totdat Nate Lize ontmoette en bij haar de rust vond waar hij zo naar op zoek was. Maar dat kon niet worden gezegd over zijn zus en zijn vriend.

Sofie was al van jongs af aan verliefd op Jelle maar daar kwam nooit iets serieus uit. Om zichzelf te beschermen nam ze afstand maar haar gevoelens bleven onveranderd. Hoe blij ze nu ook is voor haar broer, zelf blijft Sofie het liefst zo ver mogelijk uit de buurt van romantiek. Er kan toch niemand tippen aan haar grote liefde ook al heeft ze hem al zes jaar niet meer gezien. En die laatste keer was nou niet bepaald een succes te noemen. Wanneer Jelle na al die jaren onverwacht voor haar neus staat zijn de herinneringen bijzonder confronterend. Sofie voelt zich kwetsbaar en er is geen vertrouwen. Ze merkt iets aan Jelle, maar ze gunt zichzelf niet de kans daar achter te komen. Het aanbod van vriendin Karlijn om mee te gaan skiën, neemt ze dan ook meteen aan. Het stomme toeval wil dat een sneeuwstorm Sofie en Jelle toch weer bij elkaar brengt en weglopen is nu echt geen optie. En dat is juist precies wat ze het liefste zou doen. Na jaren wachten, hopen, houden van en een eindeloze stilte staat hij nu voor haar. Jelle, ach die Jelle…hij heeft de schijn zo tegen dat het haast onmogelijk lijkt dat zijn plannen kans van slagen hebben. Alles valt of staat met vertrouwen.

Wat heb ik uitgekeken op het vervolg van Baguette met jam voor twee! Het verhaal van Nate en Lize was hartverwarmend en bood zoveel mogelijkheden voor de andere personages dat het geen verrassing was dat er een vervolg werd aangekondigd. Gelukkig maar! De openhartige manier waarop Wendy Brokers schrijft zorgt ook nu weer dat je meteen gekluisterd bent aan het boek. Aan de zijlijn loopt het verhaal van Lize en Nate ook door maar nu gaat het dus hoofdzakelijk over Sofie en Jelle. Op momenten voelde je de wanhoop, frustratie en de boosheid maar net zo hard ging je mee in de hoop dat het allemaal wel goed zou komen. Brokers heeft ook nu haar hoofdpersonages behoorlijk belast met zaken die er niet om liegen. Schuldgevoelens, wantrouwen, onverwerkt verdriet en de overtuiging dat je daarom geen recht hebt op eigen geluk waren hartverscheurend. Maar er is veel meer. Lijntjes die in Baguette met jam voor twee al waren uitgezet komen nu terug en zorgen voor behoorlijk wat spanning. Iedereen krijgt het behoorlijk voor de kiezen. Ook dit verhaal laat zien dat een sterke verhaallijn zich prima leent voor een feelgood-roman, al was het soms best even heftig.

Wendy Brokers weet heel goed hoe ze haar personages inhoud moet geven, hoe ze haar lezers op het puntje van de stoel kan krijgen. De emotionele rollercoaster betreft niet alleen liefdesrelaties maar ook vrienden en familieleden en dat is mooi gedaan. Liefde overwint alles is misschien een cliché maar het gaat vaak wel op.

De titel zegt het al, er is sprake van een leugen. Maar wat is die leugen en bij wie, waarom en vooral wanneer komt deze aan het licht? De flashbacks zijn van grote toegevoegde waarde en er ontstaat een duidelijk beeld waarom er sprake is van zulke intense (schuld)gevoelens. Heel mooi gedaan. Soms zat er zo’n brok in m’n keel dat ik oprecht dacht ‘nu is het wel even genoeg!’ Maar gelukkig sijpelt het gevoel voor humor en romantiek ook door het verhaal heen, heerlijk! Sommige scenes, zoals die in de skihut, kwamen bekend voor (misschien uit films of andere boeken) maar dat deed verder niets af aan het verhaal want Brokers maakt dat goed met een indrukwekkende scene vol emoties, rauw verdriet én romantiek in de vrieskou. Je krijgt er de rillingen van.

Leven met een leugen is een meer dan waardige opvolger van Baguette met jam voor twee en krijgt dezelfde waardering van 4,5 sterren. De lat ligt hoog voor het vervolg waarin Femke, de zus van Jelle, de hoofdrol heeft. We gaan het meemaken, ik kijk er enorm naar uit.

Meer recensies van Patrice van Trigt