Puur genieten!

Patrice van Trigt 19 september 2019
In Thuiskomen maken we kennis met een aantal hoofdpersonen die zich in onrustige tijden begeven. De individuele verhaallijnen zijn stuk voor stuk mooi en komen later in het verhaal ongekunsteld samen. Om te beginnen maken we eerst kennis met Freddy van Ee. Met haar 49 jaar is ze single en behoorlijk op zichzelf maar, zo zegt ze, gelukkig met haar katten in Amsterdam. Ondanks dat ze een hekel heeft aan het publieke gedeelte dat haar schrijverschap met zich meebrengt laat ze zich toch strikken voor het tv-programma 'Iedereen wint'. Een spelprogramma dat goede doelen steunt met bekende en minder bekende Nederlanders in het panel. Freddy is internationaal doorgebroken en volgens haar uitgever is het mooie PR. In het panel verschijnt ook muzikant Nick, tijdelijk in Nederland om voor zijn moeder te zorgen. De twee hebben een klik en kijken uit naar de wekelijkse opnames. Ze hebben dikke lol en die dynamiek valt ook de kijkers op, de kijkcijfers zijn hoog. De twee vijftigers vinden in elkaar iets dat ze nooit meer hadden verwacht te vinden.

Een van de vele kijkers van ‘Iedereen wint’ is de moeder van Odile, Serafina. Ze is geboeid door het spelprogramma en leeft duidelijk op wanneer het op tv is. Serafina is ernstig ziek en Odile neemt ieder blij moment met haar moeder in zich op. Het is haar alleen niet duidelijk waarom juist dit programma Serafina een boost geeft. Odile kent ook nog andere zorgen die haar bezighouden. Ze besluit dat het allemaal teveel is en trekt bij haar moeder in om voor haar te zorgen. Maar ze hoopt daarmee ook antwoorden te krijgen van haar moeder die alles te maken hebben met het geheim dat Serafina met zich meedraagt betreffende Odile’s vader.

Thuiskomen lezen was geen probleem, wat een (h)eerlijk en puur verhaal en zoals altijd vlot en toegankelijk geschreven. Het wisselen van perspectief zorgt ervoor dat je je snel bindt met een of meer van de hoofdpersonages. En wat een dikke plus dat sommige van de hoofdpersonages leeftijdgenoten zijn (45+ ;-) )!! Wat heb ik genoten, puur ook door de herkenning. Je leeft met hen mee, je zit helemaal in het verhaal. Het is luchtig maar tegelijkertijd ook beladen, die balans is prachtig. Nieuwe dingen verwelkomen, afscheid nemen van andere, het in het reine komen met jezelf en het leven nemen zoals het komt. Al deze emoties en thema’s die Van Laren in dit verhaal heeft verwerkt maken Thuiskomen tot meer dan een feelgood. In mijn beleving is het een volwaardige roman, mét een feelgood-gehalte, recht uit het leven gegrepen. De hoofdpersonages zijn stuk voor stuk loveable en de dingen die ze meemaken zal voor veel herkenning zorgen. Alle soorten relaties (en hun uitdagingen) komen voorbij: liefdes, ouder-kind relaties, vriendschappen en onvoorspelbare verrassingen. Op dat vlak is dit Thuiskomen écht thuiskomen en geeft het een goed gevoel. Maar de brok in de keel en een traan waren er ook.

Wat me het meeste is bijgebleven is de strijdbaarheid en bereidwilligheid elkaar te helpen, de zoektocht naar erkenning en liefde, dat is toch wat iedereen wil in het leven? Dat je er mag zijn, dát is toch thuiskomen? Hartverwarmende vriendschappen die ontstaan op de meest onverwachte momenten, juist in tijden dat je het zo nodig hebt. En hoe mooi is het dan dat een lach en een traan hand in hand met elkaar gaan? Er zijn een aantal auteurs die dat prachtig kunnen en Jackie van Laren is er daar zeker eentje van. Haar onverbeterlijke Amsterdamse humor is om te smullen, volgens mij is de moeder van Nick haar (tijdelijk) alter ego in dit boek, hilarisch! Als je vaker boeken van Van Laren leest dan ken je behalve haar typische humor en gevoel voor romantiek ook haar voorliefde voor muziek, in ieder boek speelt dat een merkbare rol, ook nu is dat zo en dat geeft haar een eigen identiteit, noem het een prettig kenmerk.

Powervrouwen, hilarische opvliegers, (zowel in leeftijd als temperament=hilarisch), de 50+ zwaartekracht, herkenbare emoties en heftige gebeurtenissen die iedereen kunnen overkomen zullen veel lezers aanspreken. Ondanks dat het fictief is voelde het verhaal met vlagen bijzonder (h)echt en dat heb ik als heel speciaal ervaren. Een absolute topper in dit genre en daarom krijgt Thuiskomen van mij dan ook 5 sterren!

Meer recensies van Patrice van Trigt