Absolute musthave

24 mei 2019 was het tweehonderd jaar geleden dat Queen Victoria werd geboren en daarmee het Victoriaanse tijdperk werd ingeluid. Want Victoria bleek al op heel jonge leeftijd een trendsetter, een vrouw die haar stempel drukte op het stijve Britse hof dat doordrenkt was van tradities en voorschriften. Victoria was de aangewezen troonopvolger maar er zal menig protest en bezwaar zijn geweest, uitgesproken of verzwegen, op haar regentschap. Het toen machtigste land ter wereld kreeg een jonge koningin, een sterke vrouw die wist wat ze wilde en regeerde van 1837 tot aan haar dood in 1901. Victoria was nog geen twintig toen ze werd gekroond en de machtigste vrouw ter wereld werd.

Dit prachtige boek is een lust voor het oog. Er is goed nagedacht over de opbouw zodat je duidelijk overzichtelijke periodes uit het leven van Victoria te zien krijgt. De perfecte balans tussen het verhaal en het waanzinnig mooi fotomateriaal uit de tv-serie, de vertaalde brieven en dagboekpassages zorgen dat je als het ware het levensverhaal van deze bijzonder vrouw in boekvorm ervaart. Alle facetten en belangrijke gebeurtenissen uit haar leven passeren de revue en het geheel smelt samen tot een meer dan prettige en indrukwekkende roman.

Vanaf het moment dat Victoria als jonge, opstandige, vrouw op de troon kwam en moest voldoen aan het keurslijf die die functie met zich meebracht ben ik verkocht. Haar eigen(zinnige) invulling die ze daar aan gaf dwingt respect af. De dagboekpassages geven haar gedachten weer, tientallen dagboeken heeft ze volgeschreven, zeventig jaar lang. Haar functie combineren met een groot gezin en zorgen dat ze als vrouw voor ‘vol’ werd aangezien en behandeld was een uitdaging, maar ze ging deze niet uit de weg. Ze leek haast onverschrokken, terwijl ze toch echt wel tegenslagen heeft gekend, wat een powervrouw! Het verhaal bevat alle ingrediënten voor een complete roman: liefde, verraad, verlies en overwinningen. Bijgestaan door haar unieke gezin en vertrouwelingen maakte dat Victoria deze uitdagingen kon doorstaan. Maar gemakkelijk was het zeker niet!

Victoria, de jonge koningin is een fascinerend verslag van een meer dan fascinerende vrouw. Het boek bevat mooie aanvullingen zoals een uitgebreide stamboom en oude foto’s waardoor het geheel zelfs wat aan doet als een biografie. De aanvullingen uit de tv-serie zijn van mooie meerwaarde. Tijdens het lezen van dit boek keek ik ook de serie. Je merkt dan dat de opbouw van het boek perfect aansluit op de serie maar dat je deze wonderlijk genoeg niet nodig hebt om het verhaal te begrijpen. Het is een op zich staand document geworden dat de serie niet nodig heeft. En dat is een welgemeend compliment, het boek staat in deze uitvoering op zich!

Deze uitgave is kleurrijk, de opmaak is fantastisch. Het oog voor detail, zowel in het geschreven deel als in de vormgeving is ronduit geniaal. De schrijfstijl is helder, het verhaal is soepel en indringend. Alles leest als een authentieke historische roman van bijzonder hoge kwaliteit. Helen Rappaport heeft een mooi boek geschreven aan de hand van duidelijk aanwezige research uit de ruim 140 dagboeken, brieven en foto’s.

Maar Uitgeverij Karmijn heeft een parel afgeleverd met deze Nederlandstalige editie, heel bijzonder. Liefhebbers van levensverhalen, geschiedenis, romans, fotoboeken, films- en series, koningshuizen, powervrouwen of biografieën, opgelet! Lees dit boek, ervaar het. Het is een lust voor het (lezers)oog.

Vijf sterren voor deze absolute must have.

Meer recensies van Patrice van Trigt