herkenbaar

patsi desiree 11 augustus 2019
Zoals ik al eerder zei: ik schrijf geen recensies, wel mijn mening. Ik las het boek "Julia Jonkers" uit. Ik begon zaterdagavond, om een uur of zes eraan, legde het neer om Harry Potter te kijken (ja, kan het ook niet helpen) en stond zondagochtend om acht uur weer op, douchen en verder lezen. Om 13.40 heb ik de laatste bladzijde gelezen.
Dit is zo een boek dat zich moeilijk laat wegleggen eens je eraan begonnen bent. Het is mooi om het verloop van deze onverwachte zwangerschap te volgen. Grappig hoe tot in detail heel herkenbare zwangerschapskwaaltjes beschreven werden maar ik voelde ook een onderliggend verdriet bij momenten. De vader die al zijn verantwoordelijkheid ontduikt, de wanhoop soms...Toch vond ik de humor super! Ondanks het voor mij herkenbare onderwerp, heb ik soms gewoon heel hard moeten lachen en een keer heb ik een traan gelaten. Ik hield van het onverbloemde in het boek. Alles werd heel realistisch weergegeven. Mijn bewondering voor Julia is groot (ook al wegens persoonlijke redenen)
Wat mij trof was op het laatst de brief van de moeder aan Julia. Dat is zo waar... Heel mooi vond ik dat.
Als de oma in het echt ook zo heeft gereageerd, vind ik dat wel erg. Zo hoog is haar leeftijd niet. Mijn grootmoeder was heel wat ouder toen mijn dochter, haar achterkleindochter, onverwacht en single zwanger werd. Haar reactie was heel anders. "Het is nu zo, niks aan te doen. Die baby kan het ook niet helpen hoor!" Maakt dat ik best trots ben op mijn (ondertussen overleden) grootmoeder die toen, bijna zestien jaar geleden toch heel wat meer open-minded was!
Op een kleine fout na (daar komt dan mijn redactievorming te voorschijn) waar ik zonder problemen overheen las, is het boek zalig om lezen. Er staan nergens storende woorden in (alleen het feit dat Kim ergens zegt dat ze nog liever een Belg heeft dan een Utrechtenaar vond ik als Belg zijnde een klein beetje erg hoor, Kim ;-P )
Dit is een boek dat ik met veel plezier aan iedereen aanraad.
Julia Jonkers kruipt onder je huid... en eerlijk... Ik zou heel graag weten hoe het verder gaat met haar. (hint hint...)

Meer recensies van patsi desiree