Hoofdpersoon in Beproevingen is Lara, een jonge vrouw die haar mannetje staat. Lara begeeft zich in de wereld van activisten en verzet zich net als haar vrienden fel tegen dierenleed. Op verzoek van een oude bekende gaat ze naar London om mee te zoeken naar een verdwenen activiste. Daar ontmoet ze de Britse rechercheur Colin. Al snel volgt er een date. Tijdens een actie tegen proefdieren waar Lara aan mee doet duikt Colin opeens op. Wat heeft hij te verbergen? Kort daarna raakt Lara betrokken in een strijd op leven en dood. Hoe redt zij zich hieruit?

Beproevingen is een zogeheten eco-thriller. Voor mij was dit een onbekend genre, maar als je even googled, kom je er al snel achter dat er meer boeken (en films, zoals Jaws) in dit genre zijn verschenen. In eco-thrillers staat de natuur centraal. Auteurs halen problemen aan die te maken hebben met het milieu en willen hun lezers daarmee wijzen op de verantwoordelijkheid die zij hebben ten aanzien van dier en milieu. In Beproevingen word je als lezer gewezen op de verschrikkingen die proefdieren moeten doorstaan. Gruwelijk en onnodig. Een ander terugkerend eco thema in Beproevingen is veganistisch eten. Voor Lara een way of life.

Ik vond Beproevingen spannend en aangrijpend om te lezen. Een eyeopener. Alhoewel ik soms moeite had om mijn aandacht bij het verhaal te houden (er kwamen nogal veel personages in voor) en de situaties waarin Lara belandde naar mijn idee niet altijd realistisch waren, is Beproevingen wat mij betreft wel een verhaal om niet snel te vergeten. Het heeft mij aan het denken gezet over het leed wat proefdieren nodeloos ondergaan. En dat is wat een eco-thriller wil bereiken bij zijn lezers.

Reacties op: Een verhaal om niet snel te vergeten

Beproevingen - Janine Keijser
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50