'Blauw' is de debuutroman van het Vlaams schrijversduo J.B. Hathewine, twee vriendinnen die hun gezamenlijke droom om een boek te schrijven hebben gerealiseerd.

Hoofdpersoon in 'Blauw' is de dertiger Olivia. Zij runt een eigen galerie en woont samen met haar vriend Leon. Hoe mooi haar leventje er voor een buitenstaander ook uit lijkt te zien, niets is minder waar. Olivia draagt een groot geheim met haar mee en alleen haar jeugdvriendin Ella weet daarvan af. Omdat Olivia het geheim geen plek kan geven en zij er aan onderdoor lijkt te gaan, zoekt ze hulp bij psychologe Nina. Vanaf dat moment raakt het leven van Olivia in een stroomversnelling en wordt langzamerhand duidelijk wat Olivia op zestienjarige leeftijd tijdens de kerstvakantie heeft meegemaakt.....

Direct vanaf de eerste pagina had het verhaal mij in zijn greep en leefde ik erg met Olivia mee. Het was moeilijk om het boek weg te leggen, zo graag wilde ik weten hoe het afliep. Heel subtiel wordt het geheim ontrafeld, ook al voel je als lezer wel welke kant het op gaat.

In 'Blauw' wordt niet alleen het verhaal van Olivia verteld, maar ook dat van haar moeder, die een flinke stempel op het leven van Olivia heeft gedrukt. Het verhaal springt dan ook zo nu en dan een aantal jaren terug. Dat kan weleens verwarrend zijn, maar in 'Blauw' is dat absoluut niet het geval. Aan het eind van het verhaal wordt als toegift in een paar bladzijdes het verhaal van nog een personage verteld. Ik vond dat zeer knap verweven in het verhaal van Olivia. Heel niet storend en mooi afgerond.

De auteurs zijn Vlaams en dat merk je aan de woordkeuze. Ik heb veel mooie Vlaamse woorden voorbij zien komen.

Ik heb genoten van 'Blauw'. Een echte pageturner en feelgood roman. Hopelijk hebben de auteurs de smaak te pakken en zijn ze inmiddels bezig met het schrijven van een nieuw verhaal. Ik ben fan van dit schrijversduo!

Reacties op: Een echte pageturner

Blauw - J.B. Hathewine