Cryptisch boek

Paulus 01 november 2019
Gaandeweg bekropen de twijfels me toen ik dit boek zat te lezen. Lekker gemaakt door alle positieve recensies en het succes van de gelijknamige tv-serie – die ik overigens niet gezien heb – waren mijn verwachtingen hooggespannen. Het thema sprak me ook wel aan: de beklemmende avonturen van een vrouw in een autoritaire, fascistische, doch fictieve heilstaat.

Ligt het aan mij of is de schrijfstijl van de bewierookte Margaret Atwood ronduit cryptisch? Ik moest in ieder geval regelmatig gissen naar wat er precies bedoeld werd en af en toe kon ik er helemaal geen touw aan vast knopen. Ook het voortdurend en onverwacht husselen van heden en verleden van de hoofdpersoon maakte het er allemaal niet beter op.

Kortom, u voelt het al aankomen: halverwege het boek ben ik teleurgesteld gestopt. Dat ik nog zo ver gekomen ben, ligt aan de enge, naargeestige en beklemmende sfeer in het verhaal die wel fascineert. Wat mij betreft twee sterren voor de moeite.

Meer recensies van Paulus