Een bizarre en sensationele misdaadzaak.

Peter Marks 19 februari 2020
Ciao, pap! Tot later, zegt Lena tegen haar vader Matthias. Lena neemt afscheid. Op dat moment kon Matthias niet bevroeden dat hij haar niet meer zou zien. Tot achtenveertighonderdvijfentwintig dagen later. Van inspecteur Gert Brüling krijgt Matthias telefonisch het bericht dat Lena in een ziekenhuis ligt. Hoewel Brüling Matthias afraadt naar dat ziekenhuis te gaan, slaat hij dat advies in de wind. Met gemengde gevoelens rijdt Matthias met zijn vrouw Karin naar het ziekenhuis. Hoopvol zijn ze, maar niet wetende wie of wat zij daar zullen aantreffen. Op voorstel van de dokter gaat Matthias naar het bed waarop een vrouw ligt. Wankelend en hijgend achter zijn hand concludeert Matthias dat deze vrouw niet zijn dochter Lena is. Het spijt mij, zegt de arts. Maar wie is deze vrouw en waar is Lena?

De onbekende vrouw bleek betrokken bij een verkeersongeval. Hannah, een kind nog, was daarbij. Wie deze vrouw is, wordt een beetje duidelijk door wat Hannah onsamenhangend in het ziekenhuis aan de zuster Ruth en politie vertelt.

Wanneer Ruth met Hannah door de gang van het ziekenhuis lopen, komen zij Matthias en zijn vrouw Karin tegen. Lena, Lena roepen zij als zij Hannah zien. Matthias en Karin menen in Hannah hun dochter Lena te herkennen. De frappante gelijkenis is een raadsel.

Als de gewonde vrouw bij kennis komt, vraagt de politie aan haar hoe zij heet: Lena, zegt zij mijn naam is Lena. Langzaam komt de politie er achter dat de vrouw Lena niet is, maar Jasmin Grass heet. Zij blijkt door een man ontvoerd te zijn om zijn kinderen een nieuwe moeder te bezorgen. Door die man werd zij Lena genoemd.

Matthias bijt zich vast met het zoeken naar zijn dochter Lena. Die vastberadenheid drijft een wig tussen Matthias en zijn vrouw Karin en komt hun relatie niet ten goede.

DAG EN NACHT (2019), van ROMY HAUSMANN, betreft een bizarre en tevens sensationele misdaadzaak, met een onvoorspelbaar plot. Het boek is verdeeld in hoofdstukken genoemd naar het personage die daarin zijn of haar verhaal vertelt.

Meer recensies van Peter Marks