Niet wat ik verwachtte.

Peter Marks 25 juli 2020
Elke zomer reist Teresa Gasparro met haar vader vanuit Turijn naar Speziale, in de provincie Puglia om daar een tijdje bij de oma van Teresa met vakantie te zijn. Als het op enig moment donker is, hoort Teresa buiten in het zwembad een geluid. Zij kijkt door het raam en ziet daar drie jongens in hun nakie zwemmen. Eén daarvan zwemt op zijn rug. Teresa haar vader stuurt de jongens het zwembad uit. De jongens wonen op de naast haar oma aanwezige masseria (boerderij). Nieuwsgierig als Teresa is, gaat zij op de masseria op bezoek. Daar treft zij de jongens aan. Het zijn Bern, Tomasso en Nicola. Teresa vraagt zich af wie van de jongens zij op zijn rug heeft zien drijven. De masseria wordt beheerd door Nicola zijn religieuze ouders. Zij zijn streng in de leer. Zij proberen het beste uit de masseria te halen.
Teresa kan het met de drie jongens goed vinden en wel in het bijzonder met Bern.
Bern is achttien en zij zeventien als zij in een rietbos achter de masseria bij een bron elkaar uitgebreid ontdekken. Het blijft niet bij ontdekken.

De tijd gaat voorbij. Teresa gaat studeren en het leven op de masseria kabbelt voort. Wanneer Teresa en Bern weer contact met elkaar krijgen, besluit Teresa haar studie te beëindigen. Ook zij gaat op de masseria wonen. Uiteindelijk vertrekt iedereen van de masseria. De masseria wordt door Teresa en Bern overgenomen.
Bern wil dolgraag een kind bij Teresa. Maar dat gaat niet makkelijk. In ieder geval niet op de “normale” manier. Alles wordt uit de kast getrokken om dat doel te bereiken. Zo ook de financiering voor dat project. Want een project is het inmiddels geworden. Op dat moment weten Teresa en Bern niet waar dat allemaal toe zal leiden.

DE HEMEL VERSLINDEN (2018), van auteur PAOLO GIORDANO, is religieus getint. In de verhaallijn vertelt Teresa haar verhaal over vriendschap dat overgaat in liefde met een onzekere toekomst. Het is goed geschreven. Soms wat chaotisch. Niet wat ik verwachtte.

Meer recensies van Peter Marks