Typisch Amos Decker

Peter Marks 14 september 2019
Je stelt je een ander verjaardagsbezoek voor, dan het bezoek dat Amos Decker verricht.

Het is al weer een tijd geleden dat zijn dochter Molly, tegelijk met zijn vrouw Cassie en zijn zwager op een gruwelijke wijze werden vermoord. Dat was kort voor de tiende verjaardag van Molly. Nu zou zij veertien zijn geworden en voor Amos de reden om de begraafplaats in Burlington te bezoeken. Zijn bezoek aan de graven wordt ruw verstoord door een man, die Amos in eerste instantie niet herkent, maar Meryl Hawkins blijkt te zijn. Het betreft een man die, vanwege een door Amos verricht recherche onderzoek, in de gevangenis is beland. Hij had toentertijd een levenslange gevangenisstraf gekregen vanwege de verdenking dat hij vier mensen heeft vermoord. Daarom verbaast het Amos dat hij nu vrij rondloopt. Kanker, alvleesklierkanker, zegt Meryl tegen Amos. Dat is de reden dat ik vrijgelaten ben. Meryl is van mening dat hij destijds onschuldig was.

Volgens Meryl denkt Lancaster, de voormalige partner van Amos bij de politie van Burlington, daar ook zo over.
Die opmerking prikkelt Amos en gaat op bezoek bij zijn voormalige partner, Mary Lancaster. Zij besluiten de oude zaak, waarin Meryl als verdachte werd aangemerkt, nog eens door te lopen. Het bewijs tegen Meryl leek toen overduidelijk. De vraag rijst of Meryl inderdaad onschuldig was. Om daar achter te komen, gaan Decker en Lancaster naar de huidige verblijfplaats van Hawkins. Daar treffen zij Hawkins, met een schotwond in zijn hoofd, dood aan. Dat raakt Decker. Stel dat ik heb meegewerkt aan de veroordeling van een onschuldig man, denkt hij.

Decker laat het er niet bij zitten en duikt in de oude onderzoek gegevens die geleid hebben tot de veroordeling van Meryl Hawkins. Lancaster wijst Decker erop dat het dertien jaar geleden is dat Meryl werd opgepakt. Dat kan Decker niets schelen. Al was het dertienhonderd jaar, zegt Decker. Hij kan het idee niet verkroppen een fout te hebben gemaakt dat geleid heeft tot de arrestatie en veroordeling van Meryl Hawkins.

Decker raakt er steeds meer van overtuigd dat Hawkins onschuldig moet zijn geweest en nog meer als blijkt dat iemand het op Decker zijn leven heeft gemunt. Decker wringt zich in allerlei bochten om de waarheid boven tafel te krijgen. Echter, voordat de waarheid boven tafel komt, raakt Decker verzeild in een rollercoaster van feiten en feitjes.

VERLOSSING, van DAVID BALDACCI, betreft een goed verhaal, wat je van Baldacci mag verwachten. Het plot is erg gecompliceerd.

Meer recensies van Peter Marks