voor de liefhebber

Een boekwerk zoals eigenlijk alleen Jeroen Brouwers dat heeft kunnen vullen. Uitstekend gedocumenteerd vertelt hij het verhaal over zelfmoord onder Nederlandse schrijvers door de eeuwen heen. Zowel in algemene beschouwingen en overwegingen, alsook dieper ingaand op leven, gedachten en achtergronden van de individuele zelfmoordenaars. Daarbij ontdekt hij parallellen en overeenkomsten die de lezer aangenaam treffen. Het komt over als: iemand moet dit werk toch verrichten, dus laat mij het nu maar doen. Dat blijkt ook meermalen uit zijn verwijzingen naar andere secundaire literatuur waarbij hij vaak corrigerende opmerkingen maakt. Wat mij betreft is hij, met de hem aangeboren melancholie en achterdocht, de aangewezen schrijver voor dit schrijfsel dat we wel een standaardwerk over zelfmoord (Brouwers zelf spreekt liever over zelfdoding of zelfs eigenmoord) in de Nederlandse literatuur mogen noemen.

Meer recensies van Peter Thunnissen