Mooi...voor de liefhebber

Peter Thunnissen 22 april 2020
Mooi geschreven vrij klein boek (211 pagina’s met nogal wat wit en grote letters). De schrijfster is van de soort Mortier, Robben… een fijnschrijver, veel oog voor de innerlijke roerselen die personen met een bepaalde achtergrond kunnen ervaren. Zij schijnt dat zelf ook zo te voelen. Het motto (ontleend aan het werk van C.S. Lewis) duidt ook al op het ver doorgraven in innerlijke roerselen en gedachten. Dat zij katholiek is opgevoed proef je uit haar (mee)gevoel met hoofdpersoon Jacob. Jacob is (denk ik) een veertiger die altijd een underdog was mede tgv een bij de geboorte al aanwezige ernstige misvorming van zijn linker gelaatshelft. Hij is zelfs even getrouwd, maar ontdekt al snel dat hij aan alleen zichzelf al meer dan genoeg heeft. Hij belandt in een retraite-klooster alwaar zijn werk als koster en klusjesman door de broeders zeer gewaardeerd wordt. Als Hugo Jonkman voor een retraite verschijnt verandert Jacobs leven volledig. Hugo was iets hoogs bij een ministerie maar heeft iets onwelvoeglijks gedaan, hetgeen in het boek langzaam onthuld wordt. Jacob en Hugo worden zowaar vrienden. Jacob probeert zijn geloofsovertuigingen aan Hugo duidelijk te maken wat er uiteindelijk toe leidt dat Jacobs vaste waarden en overtuigingen steeds meer op losse schroeven komen te staan, vooral omdat zijn zondebegrip door de acties en het gebrek aan schuldbesef bij Hugo aan het wankelen wordt gebracht. Iets wat de schrijfster op fraaie wijze weet weer te geven. Mooi boek voor de liefhebber.

Meer recensies van Peter Thunnissen