Voor de 't Hart-liefhebber

Peter Thunnissen 17 augustus 2022
Al wat oudere verzameling “essays”…ik maak me sterk dat in die tijd de benaming “essay” toch ook al wat meer betekende dan alleen een kort verhaal. Het is dat het Maarten is, dus de titel vergeef ik hem. Meer nog: ik vind de korte verhalen met betrekking tot zijn jeugd, zijn herinneringen aan zijn vader, zijn school, zijn dorp, zijn geloof, zijn ratten altijd heerlijk. In deze bundel zitten daarnaast een aantal verhandelingen die je inderdaad essays kunt noemen, deels terecht (over oudere schrijvers, feminisme, geloof) maar deels ook van een uitputtende detaillering (hoeveel titels van Vestdijks boeken hebben een eigen naam in zich, hoeveel verhalen van Conrad gaan over wind, hoe vaak komen in Scotts verhalen vechtpartijen voor en zo meer) die mij echt te ver gaat. En ik kan wat hebben van ’t Hart !

Meer recensies van Peter Thunnissen