Afgezien van het feit dat de auteur zijn lezers als peuters behandeld door zijn belerende toon en langdradige verhandelingen, is het gewoon erg slecht geschreven. Ongeveer Ludlum op een maandagochtend en veel zwakker dan Ludlum is haast niet voor te stellen. Wat echter volstrekt irriteert, is dat Dan Brown in (kunst)historisch opzicht een totale nitwit is. Is het iemand opgevallen hoe vaak de naam van Johannes de Evangelist valt in het boek? Inderdaad, niet. En dat terwijl de denkbeeldige Maria Magdalena toch iedere keer zijn plek lijkt in te nemen in het Laatste Avondmaal. Leuk bedacht hoor dat geneuzel over MM, maar er klopt natuurlijk helemaal geen jota van. Een beetje historische thriller schrijver doet ook research, maar het schijnt dat hij dat aan zijn echtgenote overlaat die kunsthistorica schijnt te zijn. Dat ben ik ook, maar van deze dame heb ik nog nooit gehoord. Geen hoogvlieger. Bovendien heeft hij links en rechts zoveel gejat en geplakt dat het niet leuk meer is.

Meer recensies van Peter van den Brink-3980